Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat een link soms niet werkt (lees verder)?

Soms werkt een link niet als je hem aanklikt, maar wel als je hem kopieert en in je browser plakt zoals bij de link in mijn vorige vraag:
http://www.angelfire.com/nt2/clausule/Quiz/frag08.mp3
Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
13.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

het kan verschillende oorzaken hebben.

Soms is een link uit een email niet een directe link.

Sommige websites checken de HTTP referrer, in die HTTP referrer stuurt je browser mee van welke site je afkomt. Als je de link direct in je browser plakt is de HTTP referrer leeg. Het checken van de HTTP referrer wordt soms gebruikt om direct linken tegen te gaan (sommige site's vinden het niet prettig als andere site's hun plaatjes e.d. direct linken).

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je firefox hebt en de addon "tamper data" installeert kun je zelf de HTTP referrer aanpassen of verwijderen.

Ik heb het even getest en de link werkt dus wel als je dit veld leeg laat.

Toegevoegd na 9 minuten:
Even als toelichting op de 2e zin uit mijn antwoord.

De webmail van mijn provider zet dit bij een link:

webmail.provider.nl/exchweb/bin/redir.asp?URL=http://www.goeievraag.nl/vraag/spoolerlogs.39497

Zo'n link werkt niet altijd.

Toegevoegd na 22 minuten:
Extra toevoeging:

Met deze firefox addon:
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/4513

kun je de referrer spoofen en doen alsof je van een bepaalde site komt. Dan werkt de link ook. Dat is misschien een goede oplossing als je dit probleem vaak hebt (en firefox gebruikt (wil gebruiken))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hm.. Deze link werkt gewoon.

In principe is er geen enkele reden waarom een geklikte link niet en een gecopieerde link wel werkt, zolang het om een standaard HTML link gaat. Hooguit als het doel van de link anders is dan de tekst van een link. Een html link heeft nl de volgende vorm:
Link Text
Als de link text correct is, maar de link.html niet, dan kan het zo zijn dat klikken niet, en kopieren wel werkt.

Daarnaast zijn er pagina's die scripts gebruiken op pagina's te openen. Als die de link niet snappen, gaat het ook mis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is iets dat mij de laatste tijd soms ook overkomt. Sinds ik IE8 heb. In Firefox gebeurt het niet! Misschien zit er ergens een bug in IE8?

Toegevoegd na 24 minuten:
Ervan uitgaand dan dat jij ook IE8 gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De link werkt bij bij in beide gevallen.
Misschien helpt het de cache te legen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding