Moet ik belasting betalen over Google AdSense inkomsten?

Voor mijn nieuwe website wil ik Google AdSense als inkomsten bron gebruiken. Ben namelijk 17 jaar en het lijkt me een leuk extra zakcentje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
2.3K

Het beste antwoord

Je moet ten minste 18 jaar zijn voor adsense.

---
Het geld dat je met Google Adsense verdient is bruto. Of je nu een bedrijf hebt, of als particulier wat bijverdient, je moet er belasting over betalen. Als particulier moet je de inkomsten als "Inkomsten uit overig werk" aangeven. Als je een bedrijf hebt is de betaling van Google jouw omzet en betaal je belasting over de winst.

Je mag de zakelijke kosten aftrekken. Het gaat in principe alle kosten die je maakt om de inkomsten te verdienen. Daar valt bijvoorbeeld de webhosting en domeinregistratie onder. Maar misschien kun je bij de belastingdienst aannemelijk maken dat je je PC en Internet-abonnement vooral gebruikt om geld te verdienen met je website. Dan mag je ook de aanschafprijs (gespreid over een paar jaar) en abonnementskosten aftrekken. Bewaar in ieder geval alle facturen en bonnen.