Hoe kan het dat de provider zegt dat het internet tot 40 MB is maar je in werkelijkheid veel minder krijgt?

Op de speedtest is mijn internet maar 20MB dat is niet wat ze beloven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20Mbit valt precies in de range TOT 40Mbit/s. Je krijgt dus wat je aangeboden is.

Het beste antwoord

je moet altijd meten met een netwerkkabeltje tussen je computer en modem, draadloos is vrijwel altijd langzamer.

De provider levert precies wat hij zegt, internet tot 40 Mbit en daar valt 20 Mbit dus ook onder, ze dekken zich zo dus goed in. Kabel en glasvezel aanbieders kunnen hun snelheid met een marge van 10% garanderen, adsl aanbieders kunnen dit niet omdat de snelheid die je thuis haalt afhangt van de lengte en kwaliteit van de lijn tussen de telefooncentrale en je aansluitpunt thuis. 40 Mbit haal je op adsl alleen als je vlakbij de centrale zit, zit je op twee kilometer dan mag je blij zijn met 20 Mbit. Je abonnement moet daar ook op afgestemd zijn, de 40 Mbit abonnementen zouden ze alleen maar mogen verkopen voor aansluitingen vlak bij de centrale. Op 4 km afstand zouden ze alleen 4 Mbit abonnementen mogen verkopen omdat een hogere snelheid niet zonder problemen gehaald kan worden met een stabiele verbinding.

De afstand tot jouw telefooncentrale kun je hier berekenen: http://www.bbned.nl/netwerk/postcodecheck
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Niet elke speedtest is even correct. Probeer enkele andere speedtests. Als ze elkaar allemaal bevestigen kan je dit voorleggen aan je provider.

Tenminste als je FTH of kabelinternet hebt. Als je adsl gebruikt kan het zijn dat de afstand tot jou woning te groot is of dat de telefonie en/of digitale tv bandbreedte inneemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb hetzelfde probleem en heb een print screen genomen met het resultaat van de speedtest.
Dit heb ik dan in een email meegestuurd met mijn bedenkingen naar de provider Telenet).
Hun reactie was, zoals te verwachten, dat het aan mijn laptop moest liggen.
Het is met andere woorden verloren moeite want het is nooit hun fout maar altijd de uwe ! ! !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij was precies hetzelfde .
Later bleek het toch aan mijn pc te liggen .
Ik heb mijn pc helemaal laten opschonen een soort apk .
En nu krijg ik precies wat de provider doorgeeft .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tja dat kan liggen aan de afstand tot je huis
tot 40 mb is nooit altijd 40 mb
als je daarnaast draadloos bent wordt de snelheid ook minder
en bovendien ligt het er ook aan wanneer je test
maar misschien kan je ook in de router kijken daar staat meestal ook in de gegevens op welke snelheid je gezet bent
capthavoc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan je ook in de router kijken daar staat meestal ook in de gegevens op welke snelheid je gezet bent ??? Wat heeft je router nou met de gegevens van je provider te maken? Bedoel je wellicht modem?
capthavoc
11 jaar geleden
Ach ja, genau wie dumb vom mire ;)
Het staat in de kleine lettertjes. Ten eerste deel je als thuisgebruiker de aangegeven snelheid meestal met een hoop mensen, hangt af hoeveel er op een wijkkast zitten, hierdoor gaat je snelheid al omlaag (zo kan je snelheid delen met wel 200 personen.
Dan de vraag of je beloofde snelheid in bits of bytes is! Providers willen hier weleens misbruik van maken om het idee te geven dat je veel sneller kan. Voor uitleg over het verschil tussen bites en bytes kijk op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Byte
of bereken het op :
http://www.matisse.net/bitcalc/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Providers geven hun snelheden altijd weer in Mbit/s. Het delen van de lijn is een wat gedateerd verhaal, probeer maar eens 's nachts om 3 uur wat te downloaden gaat meestal net zo ruk als overdag. De afstand tot het verdeelpunt, dat is op dit moment het probleem met ADSL.
De provider spreekt op deze manier wel de waarheid.
Hij zegt ook TOT 40 Mbit. Niet je KRIJGT 40 Mbit.

De te realiseren snelheid is van veel factoren afhankelijk.
ADSL of kabel of glasvezel. Met glasvezel is vooralsnog de hoogste snelheid te bereiken maar ook hier tellen factoren als bezettingsgraad (drukte op het net) negatief mee.
Op ADSL wordt tot 20 Mbit beloofd, 8 Mbit is de gangbare realiteit maar lager komt ook veel voor.
Kabel (UPC) beloofd 50Mbit, maar als de hele straat tegelijk het internet op gaat mag je blij zijn als je de 10 Mbit nog haalt.

We zijn echter wel erg verwend hoor. Als je nagaat dat 12 jaar geleden het internet nog over telefoonmodems ging met snelheden van om en nabij de 160 KB/sec.