Hoe betrouwbaar is wikipedia?

Ik lees af en toe in reacties op antwoorden dat mensen de inhoud van wikipedia niet vertrouwen.
Zaterdag bij Dit was het nieuws zei 1 van de gasten dat zeker de helft van de Wikipedia informatie niet klopt.
Ik dacht dat men elkaar controleerde op wiki en dat veel basisinformatie uit encyclopedieën komt en ik ben zelf nooit gekke dingen tegen gekomen.
Maar hoe betrouwbaar is wiki nou eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Ligt een beetje aan het onderwerp. Dat ; de helft niet klopt' is natuurlijk zwaar overtrokken, 'want anders zou het niet zo groot en veelgebruikt zijn.

De meeste feitelijke informatie op Wikipedia (pver landen bijvoorbeeld, geschiedenis, alledaagse begrippen) klopt heel redelijk tot goed.

De problemen komen pas bij controversiele onderwerpen, waar mensen het uitdragen van hun eigen geloof / overtuiging belangrijker vinden dan het waarheidsgehalte, en er soms zelfs lustig op los fantaseren of dubieuze bronnen noemen. Meer een missie tot uitdragen van een bepaalde zienswijze dan het vermeerderen van daadwerkelijke kennis. In die hoek klopt misschien wel 90 % van de info niet.

Zo hebben we, klein voorbeeldje, jaren geleden geprobeerd de Wki-informatie over de elektrische sigaret (e-sigaret) feitelijk, betrouwbaar en up-to-date te houden, maar zijn daarbij weken zoniet maandenlang Zo zwaar getraineerd en gesaboteerd door een paar doorgeschoten antirokers, dat de hele site eigenlijk niet of nauwelijks betrouwbare info bevat, sterk gekleurd en zwaar achterhaald is, en links naar sites met betere info mogen natuurlijk niet. E-rokers bemoeien zich er al drie, vier jaar niet meer mee. Aan de warrige historie (waarbij zo ongeveer elke zin weer een paar keer veranderd is, totaal 500 (!) revisies) is nog wel te zien dat het verhaal zoals het er nu staat kraakt aan alle kanten.

Dat is dan ook vaak een van de eerste dingen die ik doe als ik een Wiki over een minder algemeen bekend onderwerp zie : hoe is de historie, en hoe is de controverse er over ? Is die minimaal, dan is de informatie vermoedelijk prima betrouwbaar (en ook op veel andere plaatsen op Internet te vinden).