Hoe leg je het volgende in 10 stappen stap voor stap uit ?

Een kennis help ik vaak met de computer en internet, ze wil het graag op papier hebben stap voor stap hoe ze:

een email moet bekijken, beantwoorden, afdrukken, door kan sturen, bijlage kan open en kan afdrukken.

Hoe ze op internet komt en bijvoorbeeld op goeievraag komt.

Hoe ze op google iets kan zoeken en hoe ze een afbeelding in Word kan zetten, kan opslaan en af kan drukken.

Ik kan niet elke dag naar haar toe gaan en haar vertellen hoe ze het moet doen, uit boeken met heel veel uitleg snap ze het al helemaal niet.

Ze moet kunnen lezen op een papiertje hoe ze op internet komt door internet aan te klikken 2x, in adresbalkje op http te klikken enz.

Maar hoe leg je bovenstaande allemaal stap voor stap uit in 10 stappen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom specifiek 10 stappen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft ook eigenlijk niet in 10 stappen.

Antwoorden (8)

Ik zou zeggen: ga nog één keer naar haar toe, neem een kladblok mee.
Neem alle handelingen met haar door en maak voor jezelf aantekeningen voor volgorde en welke pictogrammen je eventueel gebruikt.

Ga naar huis, werk je aantekeningen uit tot een mooi word-documentje, her en der verfraaid met schermafbeeldingen om dingen duidelijk te maken.

Werkte uitstekend voor mijn vader.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
C4th heeft een prima antwoord gegeven, maar  --

Je moet je afvragen of je haar hier wel mee helpt.

Door een stappenlijstje te maken, zal ze nooit verder komen dan het blind afwerken van het "recept". Er hoeft ook maar ergens een kleinigheid te gebeuren, en ze zal volkomen de weg kwijtraken.

Ik ben zelf meer van het inzicht. Als je iets begrijpt, hoef je het niet meer te onthouden. Scheelt een hoop moeite, en je kunt ook situaties aan die net wat anders zijn dan gisteren.

Dus niet leren: hoe start je Internet Explorer. In plaats daarvan leren: hoe start je een programma? Heeft ze veel meer aan.

Kijk ook naar haar persoonlijke situatie. Kan ze al goed muizen? Welke dubbelkliksnelheid moet je voor haar instellen? Moet je misschien enkelklik+Enter aanleren, omdat dat bij ouderen betrouwbaarder werkt? Of een ikoon in de snelstartbalk zetten, zodat een enkele klik volstaat?

Dan: leer haar wat de adresbalk voorstelt. Je kunt erin klikken, maar je moet bij haar zitten om te zien of ze dat kan. Lukt haar dat niet, leer haar dan de Control-O of Control-L. Op welke manier je het haar ook aanleert, leer niet dat ze 'www.gmail.com' moet intypen voor mail, dat ze 'nu.nl' moet intypen voor het nieuws, dat ze ... enzovoorts. Dan ziet ze het verband niet, en moet ze 'tig dingen onthouden. Leer haar in plaats daarvan dat ze daar moet intypen waar ze heen wil.

Lukt dat allemaal niet, maak dan een aantal ikoontjes voor haar: één om gmail te tonen, één om nu.nl te tonen, één om goeievraag.nl te tonen, enzovoort. Leert ze weinig van, kan wel nuttig zijn.

En verder: stap voor stap. Dus eerst maar eens zien dat ze haar mail kan lezen. Beantwoorden, iedereen beantwoorden, wissn, doorsturen - dat komt allemaal later wel. Eerst de basis er flink goed in krijgen, dan pas verder. Anders blijft het toch weer bij receptje-volgen, en is ze van haar apropos als er iets "vreemds" gebeurt.
Cryofiel
14 jaar geleden
capthavoc
14 jaar geleden
ook een hele goeie inzicht en interesse voor de dingen op internet is de beste motivator om door te gaan
en inzicht over prgramma,s dan over 1 programma
1 van de eerste dingen die ik ze leer is de adresbalk en zoekbalk
meer niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Edelmoedig streven Cryofiel dat van inzicht verstrekken, maar je heb nu eenmaal van die 12:00 flashers waarbij alle apparaten in huis voortdurend op 12:00 uur staan te knipperen, mocht je de uitdrukking niet kennen dan raad ik je dit studiemateriaal aan: http://www.youtube.com/watch?v=K-_51OsaaSY
Daar zijn diverse boeken voor, op elk niveau en voor specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld 50+.

Op internet zijn ook diverse websites waar in kennisdatabases heel veel stap-voor-stap informatie met screenshots te vinden is. Bijvoorbeeld PCHelper.nl

Het beste leer je door met een programma te gaan werken. Wil je Excel leren kennen, maak dan een simpel rekenprogramma. Je zou die kennis enkele van dat soort "opdrachten" kunnen geven.

Als je er zelf niet altijd langs kan, kun je bijvoorbeeld Teamviewer installeren, zodat je op afstand kunt helpen (zie bron). En installeer MSN, zodat je met elkaar kunt chatten. En ook daar leert die kennis weer van.

Veel succes hiermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat haar het stappenlijst je maken met jouw ernaast.
Laat haar dan met haar eigen stappenlijst deze in Word schrijven en af te drukken.

Dit dus voor meerdere lijstjes. En kan ze de lijstjes meteen toepassen en verbeteren op haar werkwijze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn opa had hetzelfde probleem toen hij een PC kocht. Boeken als Computeren voor ouderen hielpen hem ook niet, omdat daar van kennis uit word gegaan. Er stond bijvoorbeeld; ga hiernaartoe, klik daar...

Mijn oplossing: ik heb een boek voor hem getikt met alleen erin wat hij wil. Stap voor stap op zijn pc gedaan (zodat wat ik schrijf exact klopt) en met screenshots.
"Klik met de LINKERmuisknop op..." etc. Het is leuk om te doen en de kennis in kwestie zal er ook erg blij mee zijn. Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en kunnen wij (en Nienkes kennis) dat boek ook krijgen?
Graag nog eens uitprinten ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zeg ik NIET om eronderuit te komen; dat boek moet gemaakt worden (heb ik ook gedaan) op de pc van die kennis.
Alleen dan is alles precies hetzelfde als wat in het boek staat. De dingen/hoofdstukken die erin stonden waren dingen die hij zelf wou doen; e-mail sturen, brief typen en uitprinten, foto's in map zetten, etc. Dus, niet om lullig te doen, nogmaals succes! ;) (overigens kan ik 'm over een paar dagen wel mailen; maar dan moet je 'm echt aanpassen)
ik heb zoiets ook eens bij een kennis gedaan en van het starten van de computer tot iets opzoeken enz in korte uitleg op papier gezet.dan had ik 1 briefje waar het opstarten opstond...het 2e briefje waar opzoeken op google op stond enz...
ik heb hier ook nog een site,die is van omroep Max,waar het ook wel makkelijk beschreven staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handige site +1
laat haar deze links eens opzoeken ;)

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik moet eerlijk zeggen al die voorbeeld boeken zijn vaak heel snel achterhaald.
mensen raken heel snel van slag als iets anders gaat dan het er staat.
ik had ook al bij een ander in dirt topic gereageerd dat msn en teamviewer hele leuk middelen zijn om iemand te helpen.
vereiste is wel dat beide partijen een headset hebben
anders duurt het zo lang met al dat heen en weer schrijven.
succes
capthavoc
14 jaar geleden
Er zijn al veel goeie tips gegeven, ik heb nog iets toe te voegen wat betreft die websites:

Maak voor haar een startpagina, bijvoorbeeld eigenstart.nl

Daar zet je dan alle websites op die ze interessant vindt, zeer gebruikersvriendelijk als deze eenmaal gemaakt is. Deze is niet computergebonden zoals favorieten bv wel is, zorg er dan voor dat deze pagina haar startpagina is als ze op het interneticoontje klikt.