Kun je een website (vooral fora) juridisch aanklagen voor een onrechtmatige ban?

Als jij meent jezelf aan de regels gehouden te hebben? Of als de regels jouw inziens ongepast zijn?

En wat is dan het proces?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Antwoorden (4)

Nee, bij het aanmelden zet je wel ergens een vinkje dat je je er aan zult houden of er wordt op de één of andere manier naar verwezen. Achteraf klagen dat je de regels ongepast vindt klopt dus niet, dan had je je niet moeten aanmelden.

Verder mag iedereen zelf bepalen wat de regels zijn op de website waar je je voor moet inschrijven (zolang het niet verboden is zoals bijv anti-semitisme of terroristisch) en mag je dus ook een ban krijgen als je je daar niet aan houdt.

Als je meent dat je je wel aan de regels hebt gehouden moet je wel heel bewijs hebben en dan nog geef ik je weinig kans, wat denk je er mee te bereiken? Wat is jouw voordeel als je weer toegelaten wordt en zullen ze je dan wel accepteren na een rechtszaak?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me moeilijk. Met een site heb je geen contract, dus je zult moeten aantonen dat de ban een onrechtmatige daad is.

Het lijkt me niet onrechtmatig om iemand de toegang tot een site te ontzeggen. De eigenaar van een site zal dit mogen, zonder opgaaf van reden, net zoals ik iemand in mijn eigen huis de deur mag wijzen. Dit zal hooguit anders liggen als de ban een vorm van discriminatie is, zoals een kroeg ook niet zwarte mensen mag weren alleen omdat ze zwart zijn.

Bovendien zul je, voor een succesvolle actie uit onrechtmatige daad, moeten aantonen dat je schade hebt. Dat zal hooguit spelen bij racistische motieven, zoals ik net al noemde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit me volledig aan bij wat bovenstaande personen zeggen. Of je hebt schade mét een oorzakelijk verband met de ban ( de ban is de échte reden tot schade) of je hebt een contract (abonnement op dat forum) dat verbroken wordt (in principe is dit ook schade). Indien geen van beiden van toepassing, zal elke verstandige webmaster in zijn disclaimer zich het voorrecht aanwenden om elke gebruiker, zonder reden, de toegang te ontzeggen tot zijn website. De enige oplossing is volgens mij contactopname met de desbetreffende webmaster!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik eens uitgezocht.
Ik ben regelmatig verbannen, of er word censuur toegepast waar ik het niet mee eens ben.

Probleem is, dat een forum geen verplichtingen hebben. Iedereen mag een forum opzetten met zijn eigen regels, en ieder mag zijn eigen censuur toepassen of wie ze maar willen verbannen.
Het is geen openbare gelegenheid!

Ik zoek nog naar een fora waar je inderdaad gewoon alles kan zeggen.