Hoe gaat internet precies in zijn werk?

Tegenwoordig is het heel normaal dat je in het adresbalk iets intypt en op een website terecht komt. Maar hoe gaat dat in zijn werk?

Als je een website start word er dan een soort software ergens opgeslagen? hoe kan iedereen het zien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Het idee van het internet (althans het WWW gedeelte) is bedacht door Tim Berners Lee.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tim_Berners-Lee

Hij bedacht een systeem waarbij je tekst van de ene pc via het internetprotocol op een andere PC kon tonen en waarbij je in de tekst links (hyperlinks) kon maken naar informatie op andere plekken. Het idee erachter was om informatie te kunnen ontsluiten dat beschikbaar is op verschillende plekken.

Dit protocol is het http:// protocol dat voor het adres staat.

Het adres bevat de naam van de server, bijvoorbeeld www.goeievraag.nl waarbij in een database precies staat waar deze server zich bevindt, wat het adres is van de server. Op deze server staan bijvoorbeeld de internetpagina die je nu aan het bekijken bent. De software op de server stuurt de bestanden naar jouw computer en de software op jouw computer (bijv. Internet Explorer) kan deze gegevens tonen.

Misschien heb je iets aan onderstaande video? Deze film gaat in op diverse aspecten van het world wide web.

Toegevoegd na 7 minuten:
bron Afbeelding: http://patrick.familiekoning.com/2008/02/13/hoe-werkt-het-internet-2/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Internet is gebaseerd op I.P adressen... Op een i.p. adres staat iets, dat is een fysieke plek ergens op aarde en die is uniek... Daarom kom je altijd precies uit op daar die plek... En jij hebt er ook een, een uniek adres...

en alle verkeer wordt in stukjes geknipt bij verzending en die krijgen een kop en een staart... En die stukjes zijn intelligent, die zoeken allemaal apart hun weg naar de plek van aankomst... En die worden bij jou weer in elkaar gezet en zo krijg je een scherm vol met de info van het i.p. adres...

Het is veel complexer, maar zo zit het heel schematisch in elkaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt!
AWM
14 jaar geleden
Dat klopt niet zo.
Je gaat naar een DNS-entry en die verwijst naar een Ip-adres en die kunnen variëren en steeds op een andere plek uitkomen.
De stukjes informatie zijn niet intelligent, maar worden door apparatuur naar hun bestemming gestuurd.
Niet iedereen heeft een uniek IP-adres, op een netwerk deel je die, en bij veel providers veranderen ze regelmatig.
De rest klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je het zo letterlijk leest ;o)
poeh die vraag is nogal breed gesteld wellicht heb je hier iets aan ? zie link
is wel in het engels
capthavoc
14 jaar geleden
Dat gebeurt via het www (world wibe web) protocol. En afhankelijk van de gebruikte technieken wordt er inderdaad software overgestuurd, of software lokaal uitgevooerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onderstaande links aanklikken voor een goede uitleg.
hierin wordt eenvoudig uitgelegd hoe het werkt.

mvg,
Chris
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de bron staat een fantastische animatie in verschillende talen over hoe internet in zijn werk gaat. Ik kom uit de IT wereld en ik vind dit een prachtige, leerzame film.

een echte must!