Voor internettoepassingen zijn heel vaak wachtwoorden vereist. Is dat altijd nodig en zo ja, waarom?

Het wordt soms een soort mens erger je niet. Overal worden wachtwoorden voor gevraagd.

12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (2)

Ja, dat is helaas nodig.
Stel je eens voor dat je geen wachtwoord nodig had voor Goeievraag.
Ik heb zin om te trollen, maar wil dat uiteraard niet onder mijn eigen naam doen en ik besluit om wat vervelende vragen te stellen onder het pseudoniem Corzijlstra.
Vervelend voor jou, jij wordt erop aangekeken.

Voor heel veel andere internetfora geldt hetzelfde: je wilt niet dat anderen teksten plaatsen onder jouw naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Het is niet altijd nodig. Helaas vinden veel websites het nodig om de gebruiker te dwingen een account aan te maken. Dat heeft nadelen. Één heb je al genoemd, dat is dat de meeste mensen al veel accounts heeft en daarom al die wachtwoorden moet onthouden. Een ander nadeel is dat je niet weet wat die website met je persoonsgegevens of emailadres doet.

Een wachtwoord is de meest vanzelfsprekende vorm van beveiliging van een account. Je wilt de gebruiker van andere gebruikers onderscheiden door wat deze heeft en/of weet.
Dus als je een website hebt waar mensen een persoonlijk account hebben, dan is dat dé manier om alleen de eigenaar van dat account toegang te geven tot dat account.

Tegenwoordig zie je steeds meer de trend om je facebookaccount te koppelen aan een website. Dat heeft ook z'n voor- en nadelen. Maar daar ga ik niet op in.

Soms heb je een forum waar je in een topic alleen de eerste paar posts kunt lezen tenzij je een account aanmaakt. In zo'n geval kun je overwegen om bugmenot te gebruiken. Hier staan wachtwoorden en gebruikersnamen van accounts die incidenteel voor dit soort doeleinden worden gebruikt. Houd rekenening met het feit dat dit vaak tegen de voorwaarden van een website in gaat.

Om je wachtwoorden te managen kun je een password manager gebruiken. Dat is een online of offline account waar je met één wachtwoord toegang hebt tot al je wachtwoorden. Zie het als een kluis vol met sleutels.