Hoe kun je een link maken naar een bepaald deel van een internetpagina, zodat degene die erop klikt niet hoeft te scrollen?

Ik bedoel dus een link, die ervoor zorgt dat degene die erop klikt direct terechtkomt op het goede gedeelte van de site. Dus zonder dat diegene eerst naar dat deel toe hoeft te scrollen. Weet iemand hoe je zo'n link maakt? Ik weet dat het op een of andere manier mogelijk moet zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
4.1K

Het beste antwoord

Dat kan met een html anchor, je geeft dan op je pagina een naam aan je element:

Useful Tips Section

en dan kun je daarnaar verwijzen op dezelfde pagina door een # te gebruiken:

Visit the Useful Tips Section

Toegevoegd na 5 uur:
Dank je voor de extra informatie, het was me niet duidelijk dat het om externe sites ging. Als die externe pagina niet zelf al anchors (elementen met een unieke naam) heeft dan kun je geen link maken die direct een bepaald deel van een pagina zichtbaar maakt.

Als je googlet op "link to specific part of external page" (zonder de quotes) dan zie je dat je niet de enige bent die dit wil doen, maar een simpele oplossing voor dit probleem bestaat niet. http://www.codingforums.com/showthread.php?t=217703 refereert naar een site met een php script dat nummers toevoegt aan een bestaande pagina, maar dat ziet er lelijk uit (zie http://www.purpleslurple.net/ )
gvrox
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Een goed antwoord met raadselachtige minnen. Toevoeging: vanaf een andere pagina kun je naar die specifieke plek op de doelpagina verwijzen via
gvrox
12 jaar geleden
Dank je voor de toevoeging cryofiel ! Is zeker nuttig voor de vraagsteller, misschien is het ook wel de reden van de minnen ... zo niet dan hoop ik toch wel dat de min-gevers eens een reden laten weten :)
gvrox
11 jaar geleden
Hopelijk heeft cryofiel er een goed antwoord voor, maar ik kom niet verder dan kijken in de page source :) (en dat is erg onhandig). Bij Chrome kun je nog "inspect element" doen en dan zie je meteen het juiste stukje HTML.
Cryofiel
11 jaar geleden
@Durnstic: hoe je aan die code #1246908 voor dit antwoord komt? Heel eenvoudig: aan mij vragen. ;-) Of je muis op de link "melden" plaatsen die onder het antwoord staat. In je statusbalk zie je dan een URL met twee getallen. Het eerste getal is de code die je achter de # moet zetten. Voor andere sites kun je ofwel ook zoiets proberen; soms hebben die sites directe links naar "volgende reactie", "vorige reactie", "laatste reactie", enzovoort. Soms is er per reactie een knop "reageer" waarmee je specifiek op die reactie kunt reageren. Goede kans dat in de link die onder die knop "reageer" zit, de code te herkennen is. Als dat allemaal niet werkt, zul je inderdaad de broncode van de betreffende pagina moeten bekijken.
gvrox
11 jaar geleden
Deze firefox extensie kan helpen: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/show-anchors-2/?src=cb-dl-recentlyadded Na installeren klik je met rechts op de pagina, dan krijg je het firefox context menu waar nu een optie "show anchors" bijstaat. Nu krijg je overal waar een anchor is, een plaatje van een anker te zien. Klik op dat plaatje en kies "copy anchor" uit het menu dat dan naar boven komt; de tekst staat nu op het clipboard, dus met control-v kun je dat plakken waar je wilt.