Ik heb een foto van een olifant - vrijstaand - die ik meerdere keren op één A4-tje wil plaatsen en vervolgens wil afdrukken. Hoe ga ik te werk?

De foto heb ik gevonden op internet. Ik wil dus proberen of ik die foto - een vrijstaand gemaakte olifant op witte achtergrond - meerdere keren op een A4 kan plaatsen en vervolgens afdrukken. Maar hoe ga ik te werk? Moet ik eerst een pdf van die foto maken? En wat ik ook lastig vind: Hoe kan ik nu van te voren al zien hoe groot een foto in werkelijkheid is? Hoeveel cm bij hoeveel cm? Wie weet hoe het moet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
6.1K

Antwoorden (3)

Je opent Word.
Nieuwe bladzijde, oftewel nieuwe pagina.
Dat is een A 4.

Je kiest: invoegen (insert)
Je kiest: afbeelding
Je kiest: van bestand (from file)

Dan wordt je verkenner geopend en kies je het plaatje en klikt op : invoegen (insert)

Dan krijg je het plaatje op je A 4 tje.
Als je er op klikt zie je vier hoekjes.
Met die hoekjes kun je schuiven tot het plaatje net zo groot is als je wilt.

Dat hele proces herhaal je een paar keer.

Niet vergeten het bestand op te slaan.

Als je wel een fotobewerkingsprogramma hebt,
dan hangt het er van af welk programma............
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi! Bedankt voor je heldere, duidelijke uitleg. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar zal dat wel gaan doen. Jij begrijpt in ieder geval wat ik bedoel. Ik heb ook Photoshop tot m'n beschikking, alleen ben ik er nog niet zo handig mee. Zie ook mijn reactie bij het antwoord van Natha. Bedankt voor je antwoord!
Het ligt er een beetje aan met welk programma je dit wil doen. Ik neem even Photoshop. Een A4 is 210x297 mm. Bij een resolutie van 72 dpi (daar ga ik vanuit omdat je de foto van internet hebt geplukt) is dat 595x842. Beter zou zijn als je de resolutie instelt op 300 dpi - dan wordt het in pixels 2479x3508. En daarmee kun je redelijk goed afdrukken. Je kunt het eindresultaat opslaan als .jpg, maar .pdf is ook prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De foto is een jpeg. Geen 72 dpi. Wanneer ik op info klik van de betreffende foto kan ik - naast dat ik zie dat hij met een Canon eos digital rebel xt is gemaakt - zien bij afmetingen: 900 x 541. Maar dat vindt ik dus onduidelijk. Op voorvertoning kan ik zien dat hij 'n A4-tje aardig vult, maar ik kan nooit een beeld vormen bij zo'n afmetingen. 900 x 541. Wat zegt mij dat concreet? Momo heeft in het antwoord hierboven duidelijk uitgelegd hoe ik te werk zou moeten gaan in Word. Heel fijn! Ik heb het nog niet geprobeerd, maar hij weet wel wat ik wil. Ik heb Photoshop tot m'n beschikking. Hoe ga ik dan te werk? Moet ik die olifant eerst selecteren en dan die afbeelding voortdurend kopieren en plakken? Ook die handeling weet ik zo 1, 2, 3 niet. Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen 72 dpi? Hoeveel dan? Je kunt de afbeelding kopiëren en plakken in Photoshop:
- eerst kopiëren
- dan pas Photoshop openen
- nieuw bestand aanmaken op A4-formaat met 300 dpi
- plakken Dan zie je de hoe groot het is op A4. De laag met de afbeelding kun je zo vaak dupliceren als je wilt en je kunt hem dan per laag vergroten, verkleinen en verplaatsen. Een .jpeg heeft wel altijd een (witte) achtergrond, is dus niet transparant. Dus elke laag zal er in zijn totaal uitzien als een rechthoek, niet als vrijstaande olifant.
Ook als je met je rechtermuisknop op de foto gaat, en dan op afbeelding bewerken (kan ook net iets anders in die trant zijn, moet je maar even kijken welke het is) klikt, dan opent zich een schermpje waarop je ook de 'grootte' kan aanpassing. Deze maten zijn in centimeters, dus dan weet je precies hoe groot deze wordt als je hem uit hebt geprint.