Mag een internetaanbieder je internet zomaar langzamer maken?

Ik heb thuis een vrij langzame Internetbundel van telfort, hij deed het altijd snel genoeg voor gewoon websites snel laden, en voor online gamen ook, er staat alleen een computer op aangesloten, verder niet via wifi maar gewoon ouderwets met een kabel.

de laatste tijd krijg ik veel brieven en e-mails van telfort en ze vragen of we geen sneller internet willen.

en daarna van de ene op de andere dag is het internet super langzaam, gewoon google laden duurt al 10 seconde, iets wat vroeger gewoon in minder dan een seconde laadde.

kunnen ze expres het internet langzamer hebben gemaakt zodat ik overstap op een duurdere bundel? en mag dat wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (5)

Je kunt je snelheid testen via bijv http://www.upc.nl/internet/snel_internet/speedtest/ en nee ze mogen het niet expres langzamer maken. Je hebt een overeenkomst met ze. Als ze het zouden aankondigen mag je wel het abonnement stopzetten (verandering van de contractregels).

Test het eerst eens en neem contact op als het echt langzamer is maar het kan ook aan je computer liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dus ook even je pc checken.
Met CCleaner kun je 'm helemaal 'opruimen'. Zie http://www.piriform.com/ccleaner. Even downloaden - installeren - laten draaien en je pc loopt weer als een zonnetje. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling!
ik denk eigenlijk dat er gewoon iets anders aan de hand is
provider knijpen je eigenlijk niet meer tegenwoordig
tenzij je heel veel data verkeer hebt
en je daar wellicht een waarschuwing mailtje over hebt gehad dat je teveel gebruik of over je bundel gaat o.i.d

maar zo te horen praat je over gewoon internet voor pc via telfort dan wordt echt niet geknepen
en daar is ook geen sprake van bundel
dat geld voor internet op je mobiel

een standaard 20 mb lijn is gewoon onbeperkt
dus ik vermeod dat je even moet scannen o.id

want er is vast wat loos met achtergrond proggie of zo
capthavoc
12 jaar geleden
Dat kunnen ze niet zomaar doen. Misschien wel als het in je contract staat, bijvoorbeeld als je over een bepaald aantal mb per maand komt, dat het langzamer wordt.

Ook kan het zijn dat je een virus hebt, of dat je Internet Explorer gebruikt.

Een goede virus scan of Chrome of Firefox downloaden, zou misschien niet eens zo verkeerd zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen het niet zomaar langzamer maken. Volgens mij leverd Telfort alleen ADSL, dus daar ga ik vanuit in dit stuk.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor je trage internet en verschillende dingen die je kunt proberen:

*je krijgt langzamer internet binnen - Kijk in je modem/router hoe snel de verbinding binnenkomt, dit wordt weergegeven in het menu. Indien dit te langzaam is, neem contact op met Telfort.
*Je kabel is niet goed - probeer een andere
*Je computer is niet goed - virusscan o.i.d.
*Je router/modem is niet goed - Kijk in het log van je modem/router naar foutmeldingen.

Overigens is het mogelijk dat je internet langzamer is geworden door technische problemen. ADSL maakt gebruik van dynamische verbindingssnelheden. Dit betekend dat wanneer wordt geconstateerd dat er veel fouten in het signaal optreden, de snelheid automatisch naar beneden gaat (dit is dan zichtbaar in je router aan het lagere inkomende signaal). Vervolgens zal gedurende een periode van dagen tot weken de snelheid met kleine stappen weer worden opgevoerd. De reden hiervoor is dat ADSL gebruik maakt van de oude telefoonlijnen, dit spul zit al erg lang in de grond en is niet meer altijd van goede kwaliteit. Hierdoor kan het niet altijd de hoge snelheden aan die tegenwoordig geleverd worden. Ook hangt er veel af van het signaalverlies tussen de wijkcentrale en je huis. Bij een grotere afstand heb je veel meer verlies. Het kan dat er bij jou in de buurt een beschadiging is opgetreden door bijvoorbeeld bouwwerkzaamheden.

Tot slot: Je ziet dat er veel vanaf hangt hoe snel internet je binnenkrijgt via ADSL. Tegenwoordig bieden veel aanbieders 20mbit aan. Er staat altijd bij dat het gaat om maximaal 20mbit, op jouw adres kan het minder zijn afhankelijk van eerder genoemde zaken.

Indien je constateerd dat het niet aan jou ligt, neem je contact op met Telfort. Je werkt met een verouderde techniek, er gaat wel eens iets stuk, shit happens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat jij teveel mb hebt ontvangen !
En dat telfort nu jou bundel heeft aangepast waar je nu recht op hebt .
Ik had hetzelfde bij ziggo nadat zij onderhoud hadden gedaan .