Hoe maak ik een Wiki site?

Ik zou graag willen weten hoe ik mijn eigen wiki site maak, ik bedoel niet kwa text maar kwa design. En het is een wiki die ik alleen kan gebruiken, dus niet anderen mensen die het kunnen aanpassen.
voorbeelden van design die ik nodig heb:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wiki
http://www.minecraftwiki.net/wiki/Minecraft_Wiki
https://wiki.archlinux.org/index.php/Main_Page
http://cod.wikkii.com/wiki/Main_Page

Weet iemand dit? Als je het weet, waar kan ik dit krijgen/kopen..?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
1.7K

Antwoorden (2)

Ik vond deze site voor je, hier kan je een stappenplan doornemen wat je wel en niet wilt en aan het eind kan je kiezen uit sites die bij jouw keuzes vallen en zo je eigen wiki-site maken door deze zelf te kopen of te laten hosten door anderen. Of het een persoonlijke site is, dat ligt vast aan de instellingen die je dan waarschijnlijk moet invullen op zo'n site.

http://www.wikimatrix.org/wizard.php

Het laten hosten door anderen heeft een voordeel: bevalt het je niet, dan kan je de boel annuleren.

Een complete domeinnaam meteen kopen zonder enig ervaring is net als proberen te gaan autorijden zonder rijlessen en theorie te hebben gedaan.

Het uiterlijk mag jezelf bepalen, dat is aan jou.

Ik weet niet hoeveel huiswerk je al gedaan hebt, maar het is wel belangrijk het een en ander te weten voordat je ermee begint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort sites kun je redelijk gemakkelijk opzetten, maar je hebt er wel wat kennis voor nodig.

1. bij een hostingprovider vraag je een eigen domeinnaam aan
2. en webspace, is disk ruimte op de webserver van de hosting provider
Meestal koop je dat in een keer kost ca 20 EUR per jaar

Er zijn vast ook plekken waar je onder de naam van die website een wiki kunt krijgen.
Of je zoekt iemand met een website, die bereid is jouw wiki er bij te zetten.

Dan download je de software voor het wiki bij
http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki

Dat pakket moet je installeren op je website

Dit is het simpele gedeelte
Daarna volgen nog een paar stappen om de wiki dicht te zetten voor spammers, dat doe je in de file localsettings.php
In deze file kun je ook andere settings opvoeren om de url aan te passen, zodat het woord "wiki" niet onnodig in elke url staat
Je moet nog een eigen logo plaatje toevoegen

En de layout aanpassen zoals je wilt, met bijvoorbeeld een layout file van anderen

Je vind alle help informatie op de mediawiki website.

Er zijn vast ook hosting providers waar je meteen een voorgebakken wiki kunt installeren.
Maar die zijn niet altijd up to date en soms wel.

Op de tweede link kun je zoeken naar hosting providers
Je hebt minstens nodig,
PHP de taal waarin het wiki is geprogrammeerd
MYSQL de database waarin alle pagina's komen)

FTP toegang om de software er op te zetten
Apache als webserver

Ik heb zelf webreus, maar wil er geen reclame voor maken.

Als je een PC hebt met een vast IP adres op het internet, dan kun je alles ook op die PC installeren en heb je geen hosting provider nodig.
Dan kun alles gemakkelijk uitproberen.

Overigens kun je het ook allemaal alleen op je PC installeren en met je browser naar je eigen PC gaan kijken. Alleen dan kan niemand anders het zien, maar jijzelf wel.

Je moet hiervoor een AMP pakket installeren op je PC
AMP, Apache Mysql en PHP.
Probeer er een te vinden die meteen werkt na het installeren, dat is verreweg het handigst.
Er zijn zelfs AMP pakketten met ingebouwde wiki.
Maar of die er nog zijn weet ik niet.

Je installeert dan een complete virtuele webserver op je PC, compleet met voorgeinstalleerd wiki.

Kun je meteen beginnen
Maar ik zou even moeten zoeken waat dat ook al weer was.

De laatste link is een wiki, wel zo veel mogelijk standaard.
Als mediawiki met een update komt, elk halfjaar oid dan moet je die gemakkelijk kunnen installeren, zonder dat allerlei aanpassingen weer opnieuw moeten.