Het door de provider geleverde e-mailadres eindigt met de naam van de provider. Dat kan niet anders. Alle mail die naar watdanook@chello.nl wordt gestuurd, komt op de mailcomputers van chello terecht - zo steekt het Internet nu eenmaal in elkaar.
Ga jij naar ziggo, dan krijg je dus een nieuw adres in de vorm ietsanders@ziggo.nl .
Wil je dat niet, dan moet je nu eenmalig een eigen adres nemen. Dat kan bij Hotmail, Gmail, Yahoo, en nog een paar aanbieders. Vele zijn gratis, soms betaal je iets in ruil voor extra mogelijkheden.
Zo’n soort adres blijft bestaan, ook als jij van provider verandert.
Tenminste - zolang Hotmail, Gmail, Yahoo of waar je ook zit, hun diensten niet stopzetten. Daar moet je dan op vertrouwen.
Vertrouw je dat niet, en/of wil je een meer persoonlijk tintje geven aan je adres, dan kun je zelf een domein kopen. Een domein is dat wat achter de @ staat. Zo’n domein blijft bestaan zolang jij ervoor betaalt. Ook al gaat de tussenpersoon failliet waar je dat domein hebt gekocht, dan blijft je domein geregistreerd, en kun je, zodra de registratieperiode afloopt, dezelfde domeinnaam bij een andere tussenpersoon registreren.
Je domeinnaam is onafhankelijk van je provider en van het e-mailadres dat je provider jou geeft.
Een voorbeeld: je kunt bij een tussenpersoon het domein helemaalvanmij.nl kopen. Zit je nu bij Chello, dan laat je alle e-mail die naar ikke@helemaalvanmij.nl wordt gestuurd, automatisch doorsturen naar watdanook@chello.nl . Stap je over naar Ziggo, dan laat je de e-mail die naar ikke@helemaalvanmij.nl wordt gestuurd, doorsturen naar ietsanders@ziggo.nl .
Zo’n domein kun je kopen bij een heleboel tussenpersonen. Ik laat het aan jou over om er een te kiezen. Om je op weg te helpen: een Nederlands bedrijf is Virtual Dynamix, een goedkoop Amerikaans bedrijf is DirectNic. Zie Bronnen.