Wat kan je doen aan online plagiaat?

Werk je uren aan een artikel/website wordt het schaamteloos gejat: wat zou jij doen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (7)

Dat kan je zien als een eer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beter beveiligen, verder opstaan en verder gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij ons op school hebben we een programma die eerst alles naloopt en checkt op plagiaat. Ephorus.
Maarja online plagiaat. Als je bedoelt van je blog ofso...inderdaad als eer zien.
Je kunt er wel wat tegen doen als je auteursrecht hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt juridische stappen ondernemen. Dit is echter best een getouwtrek. Maar maak je geen zorgen, Google geeft voorrang aan het artikeltje dat als eerste online staat. Mits er je site geen penalty's heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Twee stappen:
- de webmaster benaderen met het verzoek om jouw content van zijn of haar site te verwijderen (en dan goed aandringen)
- de host van de site benaderen met het feit dat jouw auteursrecht is geschonden

Meestal zal de webmaster al reageren, maar mocht dat niet het geval zijn, zal de host de content alsnog verwijderen (of zelfs een site sluiten) als blijkt dat jij de auteur/rechthebbende bent op content en die site dus de wet overtreedt. Een host zal een aantoonbare wetsovertreding niet dulden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat meestal wel werkt is dreigen met juridische stappen, mocht hij/zij daar niet op in gaan kan je overwegen om die ook echt te nemen (als het echt heel belangrijk voor je is). Maar vaak is dreigen met juridische stappen genoeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bewijzen:

http://www.copyscape.com
http://www.plagiarismdetect.com
(laatste kost geld, maar het kan het waard zijn)

en voorkomen:

zie PCM April 2009 (van pag.96) voor een heel artikel over het proberen te voorkomen van plagiaat.