Wat houden de Sopa en pipa wetten in voor Nederlandse internetters? Graag in simpel Nederlands uitleggen?

Heb net een hele lap tekst doorgenomen over dat het
'een zwarte dag voor vrij internet zou zijn' maar kon het niet helemaal plaatsen.
Wat de letterlijke gevolgen voor internet zijn, in Nederland, al dan niet wereldwijd als dit doorgang vind?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Hier word het heel duidelijk uitgelegd: http://theoatmeal.com/

Toegevoegd na 1 minuut:
Het komt er op neer dat een hele website offline gehaald kan worden als er iets op staat met copyright, waar ze geen rechten voor hebben.

Goeie Vraag kan offline gehaald worden als 1 gebruiker bijvoorbeeld een avatar van een Disney figuur heeft, en Disney klaagt erover.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier is nog een duidelijke infographic: http://americancensorship.org/infographic.html

Zodra ze een paar klachten binnenkrijgen van mensen, kan een site offline gehaald worden, of geweerd uit de zoekresultaten bij Google.
De site verliest bezoekersverkeer, verliest geld en kan niet mee online blijven.
Er is geen vrijheid van meningsuiting meer.
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, maar hopen dan dat die wetten er niet en nooit doorkomen dan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het begint met de piratebay (waar ook heel veel niet-beschermd materiaal mee verspreid wordt) en eindigt met elke site die de overheid niet leuk vindt.
Op bijna elke site waar gebruikers iets op kunnen zetten (twitter, facebook, goeievraag, wikipedia en vele anderen) staat wel iets dat er niet hoort, en zo niet kan een kwaadwillende (regering) er zelf wel iets op laten zetten...
Kortom: er wordt een infrastructuur opgebouwd die soepeltjes censuur mogelijk maakt. (Zie China...)