Hoeveel % van de 65 plussers internet?

Nu ik in het ziekenhuis lig valt het me op dat hier niemand anders van de computer gebruik maakt. Het zijn hier vrijwel allemaal bejaarden en de mensen die ik tot nu toe persoonlijk gesproken heb hebben ook geen van allen een computer thuis. Hoeveel bejaarden zitten er op internet procentueel gezien?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik bedoelde: hoeveel % van de huidige 65+ers in Nederland. Ik weet niet hoeveel Nederland er telt en hoeveel er daarvan het internet gebruiken. Vind ik interessant daar er hier niemand een vinger naar de computer uitsteekt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Het beste antwoord

Moeilijk te vinden, maar in bijgaande bron is te lezen dat
bijna 100% van de jeugd op internet actief is en 65%
van de senioren (waarbij ik ervan uit ga dat met senioren
65+ bedoeld wordt).

In absolute aantallen:
Als ik kijk naar het aantal 65-plussers in Nederland
(Wikipedia) in 2008, dan is dat 14,7% van de bevolking.
14,7 % van 16,5 miljoen Nederlanders is ca. 2,4 miljoen
65-plussers in 2008.
Hiervan is dus 65% actief (best veel al).
Kom ik uit op 65% van 2,4 miljoen is 1,6 miljoen.

Sterkte in het ziekenhuis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

an alle bejaarden (voor zover je 65-plussers zo mag noemen) die IK ken in elk geval 90 %. Alleen mijn 85-jarige schoonmoeder begint er niet meer an. Maar er zijn vast ook minder computer-minded families waarin het percentage lager ligt.

Ik denk wel dat jonge mensen tegenwoordig eerder geneigd zijn hun laptopje met draadloos internet mee te nemen naar het ziekenhuis, waar ouderen die thuis achter een degelijke ouderwetse PC zitten in het ziekenhuis wel wat anders te doen vinden. Ik denk dus niet dat je in die omgeving een reeel beeld krijgt.

Het internetgebruik stijgt overigens nog steeds, dus actuele cijfers zijn al lastig te vinden, en per leeftijdsgroep al helemaal niet. Maar één ding is zeker : Als wij 65 zijn, ligt het percentage alweer een heel stuk hoger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Me opa weet hooguit wat een afstandsbediening en nu wil je die oude man het internet laten zien. :)

Maar ik denk dat het echt de 21e eeuw is, en dat het niet echt voor oude bejaarden is.
De nieuwe generatie groeit er echt mee op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vader zat al achter Arpanet toen IK het bij wijze van spreke nog (of nét niet meer) in de luier deed; die 'bejaarde' weet echt nog wel van de hoed en de rand.
Mijn ervaring is dat het de generatie pakweg 75 plus is, die er nog maar mondjesmaat mee begint. Maar wat ongeveer nu met pensioen gaat, weet inmiddels echt wel zijn weg op internet, en dat worden er steeds meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dirk14 en hoe zit het met de"jonge"bejaarden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt bejaarden of geen-bejaarden :) geen categorie`s...
Ik ken geen percentages. Maar mijn 90-jarige moeder (!) is dagelijks bezig met internet, ze emailt met kinderen en vriendinnen, ze chat met de kleinkinderen, ze kan scannen en plaatjes versturen. Voor haar is het een ontzettend belangrijk middel om contact te houden met de buitenwereld. Ze heeft nu zelfs een labtop erbij.
Kortom: er zijn ook ouderen die met hun tijd meegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
M'n opa doet 't, m'n oma van 94 zat er ook nog achter (nu niet meer want ze is helaas overleden) en zo ken ik er nog wel 'n paar. Procentueel geen idee maar ik denk dat er steeds meer ouderen 't wel gaan proberen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig, +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je niet plussen Zondag maar ik vind 't ook super! En die oudjes (die ik dan ken) vinden 't super om te doen :)
Zeer weinig.In het R.V.T. waar ik werk heeft geen enkele mentaal gezonde bejaarde interesse.Het is niet dat het niet aangeboden wordt.Het betreft wel grotendeels vijventachtig plussers.In mijn kennissenkring hebben er wel enkelen internet maar ze gebruiken het niet intensief of ze spelen er alleen patience op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn geval: 100%! En mijn voormalige buurman heeft zich ook een PC aangeschaft en hij is een half jaar ouder dan ik ben! Dat is dus al 200%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje, niet slecht voor zo.n ouwe man ;p