Hoe het technisch allemaal verloopt kan ik niet zeggen. Wel omschrijvend. Op het moment dat je een Twitter account aanmaakt worden jou gegevens in een database opgeslagen. Elke tweet die jij plaatst word in jou database opgeslagen en bewaard. Op het moment dat jij je profiel bekijkt waar al je tweets staan gaat Twitter in jou persoonlijk database kijken en geeft een lijst weer van alle tweets die jij geplaatst hebt.

Op het moment dat jij iemand gaat volgen via Twitter word dit ook opgeslagen in jou database. In jou database staat dan bijvoorbeeld dat jij Henk, Jan en Kees volgt. Als jij je Twitter pagina opent gaat Twitter bij Henk, Jan en Kees in de database kijken waarna Twitter jou de tweets weergeeft van die mensen. M.a.w. Twitter zorgt er niet voor dat tweets bij hun followers terecht komt, maar Twitter vraagt alle tweets op en "geeft" ze aan jou om ze te bekijken in een overzicht.