Hoe vind ik een professionele fotograaf voor een feest?

Ik zoek iemand die een uitgesproken eigen stijl heeft.
Ik wil online ook zijn portfolio bekijken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
Cryofiel
12 jaar geleden
Een prima fotograaf vind je in vijf stappen: 1.  Schrijf je mobiele nummer op een papiertje.
2.  Draai het papiertje om.
3.  Draai het papiertje nogmaals om.
4.  Loop met het papiertje naar je vaste telefoon.
5.  Kies het nummer dat op het papiertje staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel ik snap je reactie. Komende zondag geven mijn ouders een feest en ze hebben mij gevraagd voor de foto's. Nu wil ik wat vooronderzoek doen naar de gebruikte flitstechnieken met een reportageflitser. Ik wil er een eigen draai aan geven. Dus op internet zoek ik naar voorbeelden. Maar niet van amateurs.
Ik zit te denken om de zoom van de flitser iets uit te zoomen zoals de flits niet beeldvullend is, maar meer een nadruk geeft. En dan ook oppassen voor de slagschaduws... Of indirect flitsen waarbij veel egaal wordt uitgelicht.
Mijn verwachting is dat er weinig omgevingslicht zal zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Aha, nu begrijp ik de bedoeling van je vraag - inspiratie en ideeën opdoen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou GV helpt hier ook niet.
Heb effe zitten expirimenteren. Maar directe flits en dan de flits lekker tele ingezoomd en wide schieten geeft een erg mooi effect. Niet alleen de vignettering, maar de hele focus in het beeld. En dan eventueel nog met z/w foto's. Iets als een moderne retro.
Cryofiel
12 jaar geleden
Bedoel je smalle flits en een objectief met lage brandpuntsafstand, dus een combinatie die "officieel" helemaal niet bij elkaar past? Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Als je een voorbeeld hebt, ben ik wel benieuwd hoe het er in werkelijkheid uitziet - misschien stel ik me wel iets anders voor dan hoe het echt wordt. Als je een linkje hebt, houd ik me aanbevolen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat bedoel ik precies.
Ik kom nu een foto tegen in de telegraaf die met deze techniek lijkt te zijn gemaakt...
http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00935/KUNDUZ_onder_missle_935858i.jpg
Cryofiel
12 jaar geleden
Hmm... Die foto lijkt te zijn gemaakt onder één felle lichtbron, of een paar felle lichtbronnen die redelijk dicht bij elkaar staan. De lichtbron verlicht de mensen op de voorgrond, maar bereikt de mensen op de achtergrond niet. Je kunt inschatten waar de lichtbron zich bevindt door te kijken naar de schaduw van de kaartenketting op de soldaten, de schaduw op de rug van de blauwe trui, de schaduw aan de rechterkant van de man direct links van de blauwe trui - maar het randje van zijn oor is wel verlicht, en de schaduw van het hoofd van de man rechtsvoor in de hoek op de man die tegen de rechterrand van de foto leunt. Zou dit een flits zijn? Ik denk aan een lichtbron die er sowieso al was. Een smalle flits zou volgens mij ook echt smaller moeten zijn. Dan zou niet alleen het publiek donker moeten zijn, maar ook de mannen die linksvoor en rechtsvoor op de foto staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, het is erg leuk (en leerzaam) om een foto te analyseren.
In mijn optiek is het een flitser, die staat links van de camera (wellicht met een beugel).
Aan het oor van rutte goed te zien (links boven). De flitser kan je in stapjes inzoomen, dus misschien niet tot het uiterste ingezoomd.
Het is duidelijk een flits, omdat de foto en de flits is 'berekend' voor rutte, dus daarachter wordt het al snel donkerder. Gezien de onscherpte van de foto, denk ik zelfs dat er gebalanceerd is geflitst, dus veel omgevingslicht met een kleinere flitst voor het beetje accent in de foto extra.
De slingers hebben ongeveer hetzelfde licht als rutte. Het kan al met al ook gewoon photoshop zijn geweest:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb gisteren die foto's gemaakt. Moet zeggen dat ze daardoor best erg leuk zijn geworden.
(hoe spannend kan je een standaard hollands feestje fotograferen voor merendeel mensen van 65+) Ga er een leuk fotoboek van maken voor mijn ouders. Verrassend hoe weinig er ge-photoshop-d hoeft te worden.
Alleen die 'grijze' koppen op de voorgrond soms wat minder shoppen. Die pakken het licht van de flits wel heel erg goed op. Vooral die 'glans zilvergrijsharigen'. Het enige nadeel van de techniek is dat alle foto's liggend geschoten moeten worden. Anders komt de flitser van links en dan heb je wel een enorme slagschaduw die niet mooi is.
Heb 4 foto's toch staand gecropd, 1-tje mag op een volle A4 pagina van het boek.
Heb 3 foto's die elk als een poster op 2 pagina's goed eruit komen. Daarop is lekker veel te zien. En een vouw in het midden is mogelijk.

Antwoorden (4)

Google : trouwfotograaf + plaats of gewoon fotograaf+plaats
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb al een uur gegoogled, niets gevonden.
Mogelijk kun je op het forum van zoom.nl iets vinden. Er zitten volop enthousiastelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niets te vinden.
Frits de Beer.com
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de Fotografenwijzer een handig hulpmiddel is:
http://www.fotografenwijzer.nl/index.asp
Je vult het genre en de regio in, en krijgt een hele lijst met fotografen uit de buurt. Als ze een website hebben, kun je daar ook een kijkje nemen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook op de site van de vereniging voor beroepsfotografen kun je zoeken op basis van specialisatie:
http://www.beroepsfotografen.nl/ledenoverzicht/bedrijven
En ook deze site vind ik de moeite waard:
http://www.zoekeenfotograaf.nl/
Pieter2011