Is er een verschil in internetverbruik tussen 360p en HD720p?

Op Youtube heb je onderaan het filmscherm zo'n balk met de duur van het filmpje enzo. Daar staat ook de kwaliteit van het filmpje bij. Dus 240p, 360p, 480p en HD720p. Dat laatste is dus de beste kwaliteit. Maar als je internet gebruikt moet je ook betalen natuurlijk, en al helemaal als je filmpjes kijkt, je download die dus. Nu vroeg ik me af of er een verschil is in internetverbruik tussen bv. 360p en HD720p. Ik kijk namelijk altijd in 360p, dat staat standaard zo ingesteld, maar HD720p is natuurlijk veel betere kwaliteit. Maar als het internetverbruik echt veel meer is, dan zal ik dat ook niet erg vaak doen. Vandaar deze vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zal het niet weten maar video,s op intrernet kosten gemiddelt 131 mb per uur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Maar als je internet gebruikt moet je ook betalen natuurlijk, en al helemaal als je filmpjes kijkt, je download die dus." Meestal betaal je niet voor het gebruik van internet maar voor de aansluiting/maand. Zelfs bij mobiel gebruik is een abonnementsvorm gebruikelijker dan betalen per MB (behalve als je over een bepaalde limiet heen gaat).

Antwoorden (2)

Ja, het beeld bevat 4x zoveel pixelx, dus het formaat is ook minstens 4x zo veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Bij 4 keer zoveel pixels is de gecomprimeerde video niet minstens 4x zo veel, maar maximaal 4x zo veel. Want waarschijnlijk is het minder dan 4 keer zoveel omdat er meer redundantie in het signaal zit, en dus beter te comprimeren is.
HD720p is scherper en beter beeld dan 360p.
Maar je kunt eerst even kijken hoeveel computers bent aangesloten bent bijvoorbeeld 3, dan is word het internet enorm traag maar dat ligt ook aan je internetsnelheid.
Daarnaast als je aan het downloaden bent kunt je hem beter op 360p zetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Anders moet hij steeds de video laden.
En daar zitten je niet op te w8ten
Bronnen: