Kan het dat mijn website in PHP gemaakt moeilijker te vinden is in Google?

Toen ik mijn website nog in html had stond ik met bepaalde zoekwoorden bovenaan in Google, maar sinds ik hem in PHP heb gemaakt kom ik met diezelfde zoekwoorden op de eerste pagina's niet eens meer voor.

Kan dit komen door PHP?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik maak gebruik van externe menu's waardoor mijn pagina's moesten worden omgezet in PHP. De rest is hetzelfde gebleven, alleen op de plaats waar eerder de (html) menu's stonden daar staat nu een php tag die verwijst naar het betreffende menu, en mijn pagina's hebben die extensie meegekregen. Dit heb ik gedaan zodat ik bij veranderingen alleen die menu's hoefde aan te passen en niet alle pagina's.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.2K

Het beste antwoord

Dat kan heel goed.

Als jij je pagina's nu linkt via:

mijn.domein.nl/pagina.php?pageid=3

in plaats van:
mijn.domein.nl/pagina3.html

Dan wordt je pagina slecht geindexeert. Dit omdat google in principe de querystring aan het einde slecht meenemeemt, en als minder relevant beschouwt.

Tevens is het zo dat je nu een compleet nieuwe site gemaakt hebt. Dus als al je pagina's die voorheen .html hadden nu allemaal .php hebben, dan ziet google die voor het eerst. Er staan geen links naartoe en de site heeft dus minder waarde.

Om dit laatste te begrijpen moet je kijken hoe google een pagina inschat:

- Er wordt gekeken naar de uniekheid van de inhoud
- Er wordt gekeken naar de inkomende links: De 'waarde van de pagina die naar jou linkt is belangrijk voor jouw eigen pagina waarde. Je kan het zien als zij alle inkomende links 'stemmen' voor jouw pagina. En het aantal stemmen dat de stemmende pagina krijgt bepaald hoeveel waarde er aan elke individuele stem kan worden gehecht. Zonder inkomende links geen waarde.

Je kan dit oplossen door bv een .HTACCES bestand op je pagina te zetten die alle inkomende verzoeken voor een *.html pagina omzet in een verzoek op jou index.php pagina. Dan komende de inkomende bezoekers niet op een 'page not found' maar op een relevante pagina.

Nog beter zou het zijn om elke oude pagina te vertalen naar de nieuwe PhD pagina via een .HTACCESS, en dit de typering: permanently moved' mee te geven. Google zal dan de indexering ook overzetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ervan uitgaande dat je de PHP code niet zelf hebt geschreven en een van de standaard pakketten gebruikt zoals Joomla en Wordpress. Met een beetje geluk zit er een functie bij instellingen die Search engine friendly heet.
De grap is namelijk dat PHP standaard nogal cryptische extensies genereert. En als je zelf met de hand HTML maakt noem je de pagina's logisch, home.html etc.
Dit kun je dus als het goed is instellen in je systeem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je gecontroleerd of er nog steeds een Meta-tag met keywords aanwezig is in de index.php?

Binnen PHP bouw je uiteindelijk toch altijd weer een HTML outputpagina op, daar moet je nu alleen via een omweg zorgen dat de keywords aanwezig blijven (en description).

Soms is een pagina met PHP opgebouwd zoals:

Een andere keer:
print "......";
?>
controleer als het om het tweede geval gaat, of het stukje meta er ook staat.

Verder is het even de vraag hoe je de pagina hebt aangemeld bij Google. 'http://www.mijndomein.nl of http://www.mijndomein.nl/index.html (terwijl dit nu index.php is geworden). Heb je Google Analytics ook geactiveerd voor de site? Check of alle code nog werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mocht je inderdaad gebruik maken van eens standaard pakket, zoals Joomla of Wordpress, dan zijn er legio plugins te vinden die je site beter beschikbaar maken voor zoekmachines als Google.
Ook een cursusje SEO (Search Engine Optimalisation) doet wonderen, als je vaker zelf gaat klussen aan websites.

Toegevoegd na 39 seconden:
Je kunt dergelijke plugins ook eens bekijken hoe ze werken om je site zelf te verbeteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat inderdaad om de verandering van de URL's. Als de keywords ook nog voorkomen in de adressering van de pagina's scoort je pagina hoger.

Zoals hierboven vermeld is kun je het beste zorgen dat je een 301 redirect (permanently moved) zet op de bestaande php pagina's naar nieuwe google-friendly URL's (zo heet dat), en dat je mod_rewrite van de apache server gebruikt om nieuwe alternatieve namen te geven aan je verschillende pagina's.

Via .htaccess wordt op deze manier een link vanuit google naar http://www.jouwsite.nl/page.php?id=522 geredirect naar http://www.jouwsite.nl/pages/skelters ofzo

En in diezelfde .htaccess wordt aangegeven dat als men probeert http://www.jouwsite.nl/pages/skelters op te vragen, dat je dan de output van page.php?id=522 doorstuurt naar de client.

Let ook op de interne links in je site, dus dat je in de site niet linkt naar page.php?id=xxx, maar naar pages/skelter. Zo indexeert google namelijk de juiste, keyword bevattende links, en niet de dynamische URL's.

Een laatste opmerking, zorg dat de anchortext van een link ook het keyword bevat.
Link bijvoorbeeld op deze manier

"hier heb ik ook nog een pagina over
Dus het is het woord "skelters" dat klikbaar is. Google kijkt naar deze gelinkte text in verband met het keyword, dus is belangrijk voor de ranking van de pagina.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Google ziet alleen de html output die gegenereerd wordt door je php scripts. Waar je je menu's hebt staan maakt niet zo heel erg veel uit, mits dit geen javascript of flashdingen zijn.

Check je website even in een lynx browser, dan zie je snel wat de googlebot ook ziet.

Php heeft de neiging om vreemde tekens te gebruiken in dynamisch gegenereerde url's. Als je een url aanmaakt waar je bijvoorbeeld een sessieID in meegeeft scoor je hierdoor direct slecht op de linkrelevantie. Als je scripts dit soort url's aanmaken kan je ervoor kiezen om een rewrite voor de url's te maken. Bij php is dit de Mod rewrite funtie. Hiermee kan je zoekmachine vriendelijke url's maken.

Als je je menu niet opnieuw kunt opbouwen kan je in het hulpcentrum voor webmasters bij google een XML sitemap uploaden. Je kunt deze ook op je website plaatsen (doe het dan in html, dat werkt vaak prima). Dan zit je niet meer zo vast aan de techniek van je menu. Let hierbij wel op dat je niet meer kunt vaststellen of google de pagina's op een natuurlijke manier kan indexeren.

Er zijn natuurlijk erg veel factoren die zorgen dat een pagina goed of minder goed vindbaar is. Je hebt niet toevallig een nieuwe URL gekozen?

Toegevoegd na 1 minuut:
bewerking: bron toegevoegd waar je in je browser de lynx output kan zien. Scheelt je wat installatie en configuratiewerk ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PHP maakt veel gebruik van variabelen. En die ziet de bot niet.

Stel je hebt eerst een lijstje dieren met elk een pagina...

een link naar
kat
hond
vogel

Maar nu heb je ipv die dieren de variabele $dier in de code staan.

Dan ziet googlebot dus

echo ("".$dier."");

ipv
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt en je hebt gelijk... En dat komt omdat de zoekmachine veel moeilijker aan zijn info komt... Daarom alleen al... Hij moet namelijk doorvragen... En dat kunnen die zoekdinges van Google niet zo goed, niet zo vanzelf...

Toegevoegd na 32 seconden:
SEO optimize het dan, is een tip...