Is het veilig om thuis te internetbankieren?

Ik heb sinds kort internetbankieren, maar ik doe het alleen nog maar bij de bank zelf. Ik vroeg mij af of het thuis net zo veilig is om te doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (6)

Ik heb het altijd probleemloos thuis gedaan. Het is veilig, zolang je je gegevens maar niet laat slingeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen bij de bank bankieren is nog steeds veiliger.

Maar het thuis internetbankieren kan je deze tijd zeker zonder problemen doen. Wel zijn er wat punten om goed op te letten;
- Zorg voor een goede virus scanner en firewall op je computer
- Zorg voor een geupdaten browser (Dus de nieuwste versie van je browser installeren)
- Typ het adres van je bank in je adres balk in (Ga niet naar de website van je bank via een link uit bijvoorbeeld een email, het kan zijn dat dit een valse link is naar de website van iemand anders)
- Als je begint met het inloggen op de website van de bank controleer dan nogmaals het internetadres en of er een teken van een slotje in de aders balk komt te staan (Dit tweede geeft aan dat je een beveiligde verbinding hebt)
- Volg de instructies van de bank op om in te loggen (Als deze instructies afwijken van de instructies die je gewent bent neem dan contact op met je bank)
- Laat de computer niet alleen achter als je bent ingelogd
- Zodra je klaar bent met het internetbankieren eerst uitloggen en daarna pas je browser uitschakelen

Helaas zijn er ook mensen die proberen je bank gegevens in handen te krijgen via spam, als je dus een email van je bank krijgt met de vraag in te loggen of gegevens door te sturen moet je deze negeren. Een bank zal nooit om login gegevens vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is volkomen veilig. Inmiddels regelen miljoenen Nederlanders hun bankzaken via internet.

Maar zoals met alle geldzaken moet je wel een beetje oppassen. Je moet met name beducht zijn op phishing. Dat is een vorm van internetfraude, waarbij je een mailtje ontvangt dat van je bank afkomstig lijkt te zijn. Maar in werkelijkheid komt het van criminelen die proberen je inloggegevens te ontfutselen. Vaak zijn de mailtjes in krom Nederlands geschreven zodat je al snel onraad ruikt.
Ook zijn er criminelen die hetzelfde proberen via de telefoon.

Vuistregel die je moet onthouden is: De bank zal je NOOIT vragen om pincode of inloggegevens te verstrekken via mail of telefoon.

Zie ook de bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je thuiscomputer goed beveiligd is tegen virussen etc. is het daar precies even veilig internetbankieren als op de computer die in het bankgebouw staat.

Zie bron voor een goeie checklist waar je allemaal op kunt letten om de veiligheid te verhogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk. Als je goede virusscan etc hebt is het helemaal veilig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als het fout gaat ben je gedekt door je bank mits je secuur ermee omgaat en de richtlijnen vd bank volgt. Geef NOOIT je gegevens aan wie dan ook die erom vraagt