Hoax betekent nep. Een hoax bericht betreft meestal een e-mail waarin een geloofwaardig verhaal staat dat je moet doorsturen naar zoveel mogelijk mensen.

Dergelijke berichten kan je snel ontmaskeren door een stuk tekst uit het bericht te kopieëren en in Google te plakken. Je ziet dan aan de reacties vaak of het een nepbericht is of niet.

Daarnaast kan een HOAX iets zijn dat veel mensen geloven en dat het nieuws ook haalt. Een leuke site met nepverhalen is hoaxhunter.

Toegevoegd na 6 minuten:
Om een hoax bericht te herkennen kan je op de volgende punten letten die vaak voorkomen in hoax berichten, met dan aan Bart Bettens artikel:

1. Er wordt gevraagd om het bericht naar zoveel mogelijk mensen door te sturen.

2. Een Hoax bericht is vaak schreeuwerig, qua stijl of met gebruik van HOOFDLETTERS!!!

3. Er wordt gedaan of het van een autoriteit afkomstig is. (Microsoft zegt ...), zonder dat er een naam of adres bij staat. Soms staat er een naam of adres bij die niet klopt.

4. Er staat geen datum bij (dan is het verhaal nog jaren te gebruiken). Ik zie soms hoax berichten die ik 10 jaar geleden al zag voorbij komen.

5. Van wie krijg je de info eigenlijk? Van vrienden of van de instantie die waarschuwt?

6. Hoeveel mensen hebben het al doorgestuurd? Hoe langer de lijst, hoe onbetrouwbaarder het bericht.

7. Is e informatie up-to-date? Zeker als een hoax al lang in oploop is

8. Gezond verstand gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Mooi voorbeeld van DWDD die in een hoaxbericht trapt (van een hoax twitteraccount): http://www.youtube.com/watch?v=r7X9PJcBuT0&feature=related
bamibal
12 jaar geleden
Ha lekker, een broodje aap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, via twitter kan je ook makkelijk hoaxberichten maken met nepaccounts. Zie punt 3 van het Hoax stappenplan: Nep autoriteit.
Ritsuka
12 jaar geleden
Dat plaatje, haha

Andere antwoorden (2)

Een bericht dat niet waar is, een broodje aap.

Toegevoegd na 57 seconden:
Het woord is waarschijnlijk een samentrekking van hocus pocus.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
samentrekking van hocus pocus ????????????
bamibal
12 jaar geleden
The British philologist Robert Nares (1753–1829) says that the word hoax was coined in the late 18th century as a contraction of the verb hocus, which means "to cheat",[4] "to impose upon"[4] or "to befuddle often with drugged liquor".[5] Hocus is a shortening of the magic incantation hocus pocus,[5] which in turn is a contraction of the phrase Hocus pocus, tontus talontus, vade celeriter jubeo, mentioned in Thomas Ady's 1656 book A candle in the dark, or a treatise on the nature of witches and witchcraft.[3] According to the book, the Latin-like gibberish phrase was uttered by a conjuror to distract his audience from his sleight of hand.[3]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
persoonlijk hou ik niet zo van die wiki..
Ik denk dat een reclame bericht is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
duimpje omlaag
gvrox
12 jaar geleden
Inderdaad een minnetje waard. Waar is John Cleese gebleven, bamibal ?
Ritsuka
12 jaar geleden
Onjuist, zie de bovenstaande antwoorden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat klopt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar 4 minnen is wel wat overdreven vind ik.