Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar wordt DNS informatie opgeslagen?

Waar wordt DnS informatie opgeslagen, en hoe wordt het verspreid? Als ik een domein registreer, staat die informatie uiteraard op de domein registrator's DNS server, maar Simpel gezegd, als ik www. youtube intik in mijn browser, moet mijn browser niet op 1000 locaties gaan kijken waar mijn site is. Hoe werkt dat systeem?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
845

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

je browser (of eigenlijk je pc) vraagt aan 'zijn' dns server waar een naam naar verwijst. als de dns server het niet weet (in zijn cache heeft) vraagt hij het aan een server hoger in de hiërarchie, krijgt antwoord (eventueel van weer een stapje hoger) en bewaart het adres voor de toekomst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Maar dit is nog steeds geen antwoord waar de dns vertaling (van ip adres naar www) plaatsvindt. Is dat in de pc? De router? Modem? Provider? Iets anders? Het is geen kritiek, want ik weet het zelf ook niet, maar werd eerder deze week geconfronteerd met een melding in mijn NAS dat 'de DNS server onjuist geconfigureerd was'. En ik had geen idee waar ik moest gaan zoeken, want dat vertelde de melding er natuurlijk niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paulus811 Van IP-adres naar www ? Dat is een "reverse lookup", dan bedoeld vraagsteller niet. Bovendien vind er geen "vertaling" plaats, het wordt simpelweg opgezocht in een tabel op een (inderdaad) DNS-server.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding