Hoe weet ik of een afbeelding 'vrij' is om te gebruiken op wikipedia?

Ik vind het moeilijk om te zien wanneer er copyright op een afbeelding zit en wanneer niet. Hoe kan ik dit zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Antwoorden (4)

Dat kun je zien als er een soort van c in de afbeelding staat.

Toegevoegd na 44 seconden:
Voor alle duidelijkheid: copyright is hetzelfde als auteursrecht maar copyright is geen 'right to copy' of anders gezegd: kopierecht houdt geen onbeperkt recht om te kopiëren in, hetgeen de Chinezen wel een wordt verweten. Ook bestaat er een woordspeling 'copyleft' met bijbehorend logo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is lang niet altijd het geval hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vertelt de bron, Yiouka wat mist er nog meer dan?
gvrox
12 jaar geleden
En dit vertelt jouw bron ook: "Vermelden of een werk auteursrechtelijk beschermd is, b.v. met het symbool © verandert niets aan de beschermde status". Dus als het symbool niet voorkomt op de foto dan wil dat nog niet zeggen dat deze niet auteursrechtelijk beschermd is. Gelukkig maar want anders zou dat heel veel foto's verpesten wat mij betreft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar heeft u gelijk in
Bron wikipedia zelf;Voor alle afbeeldingen op Wikipedia geldt dat de maker toestemming moet hebben gegeven voor verspreiding, wijziging en commercieel gebruik van de afbeelding.

De afbeelding kan op deze manier gebruikt worden onder de GNU-licentie voor vrije documentatie, de licentie waaronder Wikipedia beschikbaar wordt gesteld. Als de rechthebbende een licentie heeft afgegeven dient u de tekst ervan op de afbeeldingspagina plaatsen of laat u bij voorkeur de toestemming archiveren. Niet te controleren licenties worden gezien als niet verstrekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt als een bus. Plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar hoe weet je wie de fotograaf is?
Op elk uniek werk zit copyright of het er nou bij staat of niet. Alleen als er bij vermeld staat dat je iets mag kopieëren is het toegestaan.

Bovengenoemde geldt voor Nederland, in veel andere landen gelden er andere regels.

Als je niet zeker weer of je de afbeelding mag gebruiken of als het bij de afbeelding niet duidelijk vermeld staat kan je contact opnemen met Mediawiki (eigenaar Wikipedia).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan proberen de afbeelding op te slaan en dan naar google gaan en de afbeelding naar het zoek-vak te slepen. Als er veel zijn mag het volgens mij wel.