FTP server online zetten, maar hoe?

Hallo,
Ik heb een eigen FTP server opgezet via filezilla server, ik kan mijn ftp server wel benaderen via de pc waarop ik de server heb gebouwd via filezilla client maar als ik bijvoorbeeld naar de computer onder ga en probeer om contact te maken met de server kan deze de server niet vinden.

Dus: ik kan op de computer waarop de server geinstalleerd staat wel contact maken en via een andere computer niet.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik de ftpserver ga gebruiken voor mijn website, maar dan is het wel handig als deze online te benaderen valt haha;)

Groetjes,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (2)

is je computer via een router verbonden? Want dan kan het zijn dat je in je router een ftp poort moet openzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je via een router met internet verbonden bent moet je ervoor zorgen dat de benodigde poort(en) van je router geforward worden naar het systeem waarop je de ftp server hebt geinstalleerd.

De standaard poorten die gebruikt worden zijn poort 21 (voor de commando's) en poort 20 voor het versturen van data vanaf de server. Dan maak je gebruik van active mode.

Als je alleen poort 21 forward zul je alleen verbinding kunnen maken in passive mode.

Voor meer info over de voor- en nadelen van beide opties en voor achtergrond informatie over het FTP protocol is de volgende site een aanrader.