Is de website "wat is mijn sterfdatum" niet in overtreding?

Per toeval ontdekte ik dat mijn volle naam en juiste geboortejaar in Wat is mijn sterfdatum wordt vermeld. Dit geldt ook voor mijn ouders. Wij allen hebben hier geen fiat voor gegeven terwijl dit wel moet. Ik vind het een misselijke grap en dit soort sites zouden verboden moeten worden. Is deze site niet in overtreding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het je niet Jan de Vries of iets in die trant?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn naam komt juist helemaal niet veel voor. Het moet dus een "bekende" zijn. Ik heb die naam zelf niet ingevuld en mijn ouders hebben zelfs geen pc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bazzz
Hoe weet dat systeem wie jij zelf bent? Een ander kan het net zo goed invullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op deze link klikt kan je het laten verwijderen volgens mij. http://www.sterfdatum.nl/?contact=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet, ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Soms typ je een naam in op google van iemand, en dan krijg je deze site als mogelijkheid. Ik vind het ook een heel vervelende en lage website.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het absoluut not done. Natuurlijk kan iemand anders die het schijnbaar leuk vindt jouw naam erin stoppen met jouw geboortejaar. Eetgewoontes en drank is misschien gissen tenzij je hem/haar goed kent. Maar ik blijf het een misselijke site vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het ook een lugubere site. Je had al wel gezien dat je je vermelding kan laten verwijderen en dat ie dan nooit meer terug komt? Zie http://www.sterfdatum.nl/?contact=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is al 2 jaar geleden gesteld.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En die site klopt geen moer van want ik had mijn schoonmoeder ingevuld en ze is 85 en doe moest al ruim op 63ste leeftijd overelden zijn. En ze leefd nog steeds (gelukkig) Dat is al 22 jaar langer dan die site aangeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er zo erg aan deze site?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik heb mijn vraag anders gesteld. Of deze site niet in overtreding is met de wet. Dat is iets anders dan of het verantwoord is Carsch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik erg vind aan deze site? Dat als ik mijn naam in toets zo'n bidprentje zie met kruis en sterfdatum. Vind jij dat niet misselijk dan Bliets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik heb er totaal geen moeite mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was een reactie van mij en geen antwoord @Corsa66
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@carsh: De ander vraag is: http://www.goeievraag.nl/vraag/www-sterfdatum-verantwoord.23366 Deze vraag gaat in of de site in overtreding is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trek mij er niks van aan, ik heb net weer de leeftijd van mijn schoonmoeder ingevult en die moest nu weer in 2001 overlden zijn en toch leeft ze. Trek het je niet zo aan. Het zou pas eng zijn als je ziet dat je morgen komt te overlijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dan nog zou het niet eng zijn. Het is simpelweg een programmaatje dat een vrij willekeurige datum ophoest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er ook geen moeite mee.
Er is toch geen mens die dat serieus neemt?
Ik sta er ook in en ga over drie jaar dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik word 79! Een mooi vooruitzicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Som, je hebt gelijk!
Ik moet beter de vragen lezen en niet zo impulsief meer reageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
noem me raar maar ik vind het maar eng... Tuurlijk is het allemaal nep maar toch... geen idee... krijg er de kriebels van...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rider, dat is één van de geniaalste opmerkingen die ik hier op Goeie Vraag gezien hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gadver, wat een stomme site...

Het beste antwoord

Natuurlijk niet ; dit is gewoon een toevalsgenerator, die uitgaat van gemiddelde statistieken op basis van geboortejaar, risicofactoren als roken en drinken en waar je woont, en daar gemiddelden uittrekt. Je naam doet niet eens ter zake. Het zegt dus niets, behalve dat de grafteksten op sommige kaarten wel leuk zijn :

"De duivel had me eerder gehaald als hij niet dacht nog iets van me te kunnen leren."- stond er op de mijne.

Het enige dat je hoeft te doen om te bewijzen dat het je eigen naam is, is dat hokje aanvinken, en niets is natuurlijk zo leuk als die datum uitvogelen voor alle mensen die je kent. Gewoon voor de lol, want het zegt, nogmaals, weinig tot niets. Dikke kans dus dat allang iemand jouw naam (of iemand met precies dezelfde naam ; die komen vrij veel voor) een keer heeft ingevoerd. Maar dat hoeft je niet te beletten het zelf nog eens in te vullen ; ten slotte kan je lengte, gewicht of links/rechtshandigheid al verkeerd zijn ingevuld.

Dit valt in het type 'voorspellende spelletjes'- en dan zelfs nog een van de meer serieuze omdat ie echt statistische gegevens gebruikt - waar het Internet bol van staat en nee, er is geen enkele reden zo'n site te verbieden. Je gaat er niet eerder of later dood van, niemand verplicht je hier iets (of de waarheid) in te vullen, en het heeft geen enkele status op welk gebied dan ook. Als je het maar misselijk vind, vul je er gewoon niks in. Ook goed. Andere mensen zullen het leuk vinden - en er zullen zelfs mensen zijn die het serieus nemen en hun lyfestyle gaan aanpassen aan de hand van hun gemiddelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind jouw antwoord opnieuw de beste Marleen. Had het graag aan een ander gekund, maar met sommige antwoorden was ik het gewoon niet eens. Dat je bij voorbaat al kunt zien dat het onzin is, kan wel zo zijn, er zijn mensen die er wel in geloven. Maar afgezien of het onzin is of niet, daar ging het mij helemaal niet om. Gelukkig staat mijn naam er niet meer op. Blijf het gewoon misselijk vinden dat als je jouw naam toevallig intikt dat je dan op die site komt. Dat is nu voorbij, maar toch...

Andere antwoorden (5)

Natuurlijk kun je twisten over wat goede smaak is, maar die site zal heus niet in overtreding zijn, omdat het voor iedereen duidelijk is dat het allemaal onzin is. Die gegevens komen gewoon tot stand, door mensen die daar zelf hun naam in typen. Als je Jan de Graaf heet, dan kom je je naam wat eerder tegen, dan wanneer je Diederik van der Vaerst heet.

Toch is die site razend populair. Ik heb een niet gebruikelijke achternaam, maar kom met diezelfde achternaam tientallen jannen, pieten, karels, miepen en elsjes tegen. Het lijkt erop dat veel mensen dit erg leuk, vinden en blijkbaar heeft mijn hele familie daar al zitten prutsen :-)

Dit staat duidelijk vermeld bij het intypen van namen:
"Ik verklaar dat ik mijn eigen naam heb gebruikt of de naam van iemand waarvan ik expliciet toestemming heb gekregen. Ik realiseer me dat deze berekening fictief is en gepubliceerd wordt op deze website."

En om te voorkomen, dat mensen steeds maar weer de naam van hun buurman intypen, is er ook nog deze mogelijkheid -> links bij contact

"Om de berekening te verwijderen hoef je in onderstaand formulier alleen het nummer van de berekening, te vinden midden onder de berekening, in te voeren. De betreffende pagina wordt dan per direct en definitief verwijderd. Het kan nog wel enige tijd duren voordat alle links uit de zoekmachines zijn verwijderd. Na verwijdering is het niet meer mogelijk een berekening op dezelfde naam te maken. De naam komt dus NOOIT meer terug op deze site."

Typ dat formuliertje in, en je komt nooit meer op die site te staan. Pas als dat niet gebeurt zoals vermeld, kun je gaan nadenken over mogelijke acties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alvast bedankt voor je ruime antwoord. "Leeft" wel dat zie je wel ;)
Je kunt het belachelijk vinden of onzin, of vervelend, misschien zelfs onfatsoenlijk of onverantwoord, maar tegen de wet is het niet.

Ik sta er ook in:

.......heeft onze geheel fictieve berekening uitgevoerd en zal volgens ons kunnen overlijden op zaterdag 23 september 2023 op de leeftijd van 71 jaar

Dan staat er ook nog dit:
""""Ik wil sterven als mijn vader, vreedzaam in zijn slaap en niet gillend van angst zoals zijn passagiers. """"

Iedereen die dit leest en mij en/of mijn vader kent
zal weten dat dat de grootste onzin is.

Maar goed:
Er staat dus: "onze geheel fictieve berekening" ....
daarmee zijn ze wel gedekt.

En anders ga je linksonder naar contact/verwijderen.
http://www.sterfdatum.nl/?contact=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft een of andere jullie naam ingevuld en daardoor sta je er nu op. Ja dat kan en mag.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat bij dat je het zelf moet zijn of toestemming moet hebben gevraagd. Dit is niet zo. Dus mag het volgens mij niet.
ronron1212
12 jaar geleden
Kan jij bewijzen dat je het niet hebt ingevuld. Iedereen kan dit invullen met iedereen zijn naam geboorte datum enz. Er is geen controle op invoer. Neem contact op en zeg dat ze het moeten verwijderen.
Omdat het fictief is is het niet illegaal, niemand kan je officiele sterfdatum berekenen. Misschien heeft iemand inderdaad een grap met je uit hebben gehaald, maar neem dit met een korreltje zout, het is allemaal fictief. Iemand heeft mij zitten sarren met zo'n zelfde site, overspeligen.nl en daar mijn naam ingevuld en dat er dan 100% kans is dat ik vreemd zou gaan terwijl ik helemaal niet zo ben. Die persoon is verliefd op mij en kan het niet hebben dat ik een vriend heb. Mijn vriend lacht er gewoon om. Het is allemaal pure nep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raar maar waar, je plaatst jezelf op die site.
De berekeningen zijn totaal fictief. Er zijn nog meer (Engelstalige) websites die iets dergelijks aanbieden.

Mijn ervaring met die websites is dat er gemiddeld 40 jaar gerekend wordt.