Hoe werkt het spel 20 vragen? (20 questions)

Ik dacht aan een bal, dat wist Het Spel aan de hand van minder dan 20 vragen, en een bierflesje, wist ie na 24 vragen, dus heb ik gewonnen.
Dat is toch geweldig? Maar ik wil weten hoe dat kan, lol

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kwestie van veel informatie, en determineren. Het gaat om antwoorden op vragen over eigenschappen, die elke keer een aantal mogelijke objecten 'wegstrepen' als 'kanshebbers'. De database bestaat uit A. "dingen", en B. stukjes informatie over die dingen. Je kunt natuurlijk 10000000 objecten intypen en van al die objecten allerlei eigenschappen in gaan kloppen, maar het leuke van deze systemen is dat ze "gaandeweg leren". Je zou de bouw van een database met 'geleerde informatie' als volgt kunnen modelleren voor een eenvoudige versie van het spel: Je begint je database met het object: "de zon", en met de vraag "geeft het licht?". Dan heb je dus één vraag om je gebruiker te stellen. Systeem vraagt dus het enige dat hij op dit moment kán vragen: "geeft het licht?" - "JA"? Systeem: "was het 'de zon' "? - "JA"? {systeem wint} - "NEE"? {systeem verliest} - "NEE"? {systeem verliest} Elke keer dat het systeem verliest, betekent dat dat de speler een object in gedachten had dat het systeem niet kent, of waarover zijn informatie onvolledig of verkeerd is. Het systeem vraagt dan aan de gebruiker: "wat was het wel?" De speler zegt dan bijvoorbeeld "een zaklamp". Het systeem denkt "ik voeg 'een zaklamp' toe aan mijn database, maar wil ik dat de volgende keer kunnen raden, dan moet ik er wat over weten". DUS het systeem vraagt de speler om een eigenschap van het nieuwe object te noemen. De speler zegt dan bijvoorbeeld "gebruikt batterijen". De volgende keer verloopt het spelletje precies hetzelfde, behalve dat het systeem nu iets verder door kan raden. Systeem: "geeft het licht?" - "JA"? Systeem: "gebruikt het batterijen?" - "JA"? Systeem: "was het 'een zaklamp' ? " - "JA"? {gewonnen} - "NEE"? {geef op --> vraag wat het was, + een brokje info} - "NEE"? Systeem: "was het 'de zon' "? - "JA"? {gewonnen} - "NEE"? {geef op --> vraag wat het was, + een brokje info} - "NEE"? {geef op --> vraag wat het was, + een brokje info} Hoe vaker je dat doet hoe beter het systeem dus kan raden. Betere implementaties van dit systeem zijn ook hierop gebaseerd, maar heeft allerlei extra functies zoals veel meer mogelijke antwoorden dan "JA" en "NEE", statistische analyse van antwoorden van vele gebruikers en heroverwegingen. Zie ook: http://y.20q.net/anon?wgj-D6vZkmbj4oIyUnNultnJZv_y1.aM-Hq1Rc35gW1eH9RAzmp-3MLNaeXc-txIsJ

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100