Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet het programma waarmee je kan zien of een leerling een werkstuk of iets dergelijks van internet heeft gestolen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gestolen vind ik niet het passend woord hierin. Dit maakt je gelijk een dief.
Gehaald vind ik beter passen in deze context.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan de titel nu niet meer veranderen anders had ik het wel even gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik corrigeer zoiets meestal met de knop Bewerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plagiaat heet dat, en het is strafbaar. Dus 'stelen' is in dit geval helemaal geen verkeerde term.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit eens een aantal uur achter elkaar gezocht naar een goed programma, maar het is me nooit gelukt. Ze zijn er niet in overvloed en al helemaal niet gratis en eenvoudig via het internet te downloaden. Tip (zoals ik altijd werkstukken maakte zonder zelf alles te bedenken terwijl het gewoon op internet staat): Heb de tekst die je wilt gebruiken bij de hand, je tekstverwerker geopend en ga de tekst in eigen woorden overtypen, bepaalde onbelangrijke zinnen eruit halen, zinnen verwisselen en als het kan bijvoorbeeld twee verschillende teksten bij elkaar proberen te voegen. (Het kost wat meer tijd dan gewoon kopiëren en plakken, maar betrapt worden op plagiaat wil je ook niet).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Je kan gewoon op google een paar regels intypen en dan komt het er ook uit
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies op dezelfde manier als ik hier controleer of iemand een antwoord ergens letterlijk van heeft gekopieerd zonder bronvermelding : een stukje uit de tekst halen (letterlijk, inclusief eventuele spelfouten) en laten googelen.

Een iets slimmere leerling heeft de fouten er uit gehaald en zijn eigen woorden een beetje gebruikt of toegevoegd, maar dan nog blijft er meestal genoeg over om duidelijke sporen van plagiaat te vinden. (Volgorde, indeling, taalgebruik dat niet des leerlings is).

(Leraren hebben het tegenwoordig maar makkelijk ; vroeger moesten ze controleren of we niet stiekem uit een boek hadden overgeschreven ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google werkt erg slecht op plagiaatcontrole. Ik ben zelf docent en er is speciale software voor die aan scholen via diensten wordt afgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cool.....met ook de tekst uit de belangrijkste boeken ?
Die functie zit onder andere ingebakken in 'Magister', maar ook in 'Smartschool'.

Google eens op "leerlingen plagiaat controle", en je vindt een aantal tools.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Die functie zit niet ingebakken, maar er wordt gebruik gemaakt van een externe partij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, hier in huis wordt er lustig gebruik van gemaakt via Magister. Weer wat geleerd!
Over het algemeen gebeurt dat via de diensten van Ephorus. Schoolsoftware als Magister maakt ook gebruik van Ephorus voor de plagiaatcontrole.
(Lees meer...)
bamibal
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding