Kom je nu ook echt makkelijker aan een baan met LinkedIn?

Er is een tijd een hype geweest en soms hoor ik verhalen om me heen van mensen die zeggen dat als je in de ICT zit en je solliciteert, maar je hebt geen LinkedIn, dat je dan niet serieus wordt genomen.

Zelf is mijn profiel helemaal up to date en netjes gemaakt, zowel Engels als Nederlands. Maar vraag mij toch echt af of het enig verschil maakt.

Iemand hier die overduidelijk via LinkedIn een baan heeft gekregen of iemand hier die LinkedIn gebruikt om nieuwe werknemers te vinden?

En wordt LinkedIn alleen gebruikt om sollicitanten te controleren of worden mensen ook actief benaderd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Op LinkedIn staan is geen wondermiddel, maar het helpt wel.

Als je je profiel goed invult, word je regelmatig gevonden door bedrijven. Je wordt ook regelmatig gevonden door tussenpersonen die door een bedrijf zijn ingeschakeld om geschikte kandidaten te vinden en om de eerste ronde alvast te doen.

Het is ook een manier om contact te houden met (ex-)collega's en oude vrienden, met wie het contact anders verloren zou gaan. Mijn eigen ervaring is dat ik af en toe een teken van leven van zo iemand ontvang.

Wanneer je zelf op zoek bent naar een baan, kun je al die mensen benaderen om te zien of zij jou kunnen helpen, al is het maar door jou een tip te geven. Zonder LinkedIn zou mijn netwerk in ieder geval een stuk kleiner zijn.

Een vaak vergeten voordeel van je LinkedIn-profiel is dat dit hoog verschijnt in de zoekmachine-resultaten. Daardoor kun je zélf bepalen wat er via zoekmachines over jou te vinden is. Het beeld dat een mogelijke toekomstige werkgever van jou krijgt, wordt zo een stuk beter dan wanneer die werkgever als eerste 'hit' de foto's te zien krijgt uit de disco bij Chersonissos.

Een LinkedIn-profiel is dus niet DE manier om een baan te vinden, maar het helpt zeker!
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet of het meehelpt dat je op LinkedIn zit of niet. Het is wel een makkelijke manier voor werkgevers om snel meer informatie over de sollicitant te krijgen. Je krijgt naast de standaard dingen die ook op CV'staan ook direct een indruk van de de schrijfstijl, zijn/haar taalvaardigheden e.d.

Wat betreft het actief benaderen, sinds ik op LinkedIn zit ben ik al twee keer benaderd door een bedrijf met een vacature.
In beide gevallen heb ik het aanbod bekeken en vriendelijk bedankt, voornamelijk daar ik eigenlijk de IT wil verruilen voor een functie die meer ligt bij PR/Marketing, Communicatie en om nu een nieuwe baan aan te nemen terwijl je weet dat als je een kans ziet voor een droomfunctie je direct weg bent, dat vind ik niet eerlijk tegenover een nieuwe werkgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nog nooit benaderd en vind het maar 'doods'. In discussies krijg je weinig respons en ik heb de indruk dat er maar weinig activiteit is op LinkedIn. Ik sta er wel op maar de toegevoegde waarde ontgaat mij. Misschien als je zelf heel actief bent, dat het dan helpt om sneller een andere baan te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vorieg week heb ik nog via linked-in een persoon benadert voor een project. Via het netwerk kwam ik deze persoon tegen, en deze heeft nu een leuke opdracht .