Zijn er mensen die daadwerkelijk de algemene voorwaarden helemaal lezen voordat ze ze accepteren?

Bij veel sites en services moet je algemene voorwaarden accepteren voordat je gebruik kan maken van de site/service. Hoeveel procent van de mensen leest die voorwaarden ook en klikt niet meteen op akkoord zoals ik?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe ik niet aan :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook zwart/wit. Of je accepteert de voorwaarden, of niet, maar dan kom je ook niet op die site.
Dus voornamelijk worden de voorwaarden geaccepteerd, omdat men echt op die site wil zijn.
En zoveel keuzes zijn er niet in gelijkwaardige sites. Is er bijvoorbeeld een vervanger voor GV? Dan beoordeel je voornamelijk om de functionaliteit van die site, niet op de voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een keer gelezen over een gamefabrikant, die ergens in de algemene voorwaarden zoiets had gezet als: als u akkoord gaat met deze voorwaarden, verkoopt u uw ziel aan de duivel.
Daar kregen ze bijna geen reacties op, iedereen ging akkoord - kennelijk hadden ze het niet gelezen.
(het was een grapje van dat bedrijf, om te testen of mensen die voorwaarden wel lazen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk lees ik de voorwaarden wel, omdat ze bij websites vaak gaan over je privacy. Wat mogen ze doen met de gegevens die ze verzamelen over jouw gedrag op hun website.
Met dat soort voorwaarden ga ik wel heel erg zorgvuldig om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maeve LOL :p Wel grappig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@maeve: whahaha, geniaal XD Ik had ook op akkoord geklikt dan (als overtuigd christen nog wel :p) want ik lees die voorwaarden dus ook echt noooit :p @gdanor: Er is (of was) wel een altetnatief voor GV. Ik weet niet meer hoe die heette, en hij had een stuk minder gebruikers dan GV en was veel minder leuk, maar hij is/was er wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rinke, hij is er wel. Maar minder goed, minder gebruiker en dus ook minder leuk. Daarom geeft gv de voorkeur, niet vanwege de voorwaarden.
Als je een smartphone koopt wil je ook de apps kunnen downloaden. Dus MOET je wel de voorwaarden accepteren, anders kan je niet op de app site.
De site heeft dus de monopolie, en kunnen vanaf doen via hun voorwaarden. Als ze zouden willen. Daarnaast kan je ook vertrouwen op de andere gebruikers als massa. Als de voorwaarden niet deugd, zal dit bekend worden en mensen massaal weggaan en de site zal klein worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wel een erg goeievraag leuk onderwerp! Ik lees het zelf nooit dat hele verhaal verschrikkelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gdanonym, of je gebruikt geen apps op je smartphone, en je PC om bij GV te komen. ;-)

Antwoorden (13)

Zijn denk ik zeer weinig mensen die dat doen, de voorwaarden zijn grotendeels het zelfde welke site het ook is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die zijn er. Ik lees ze bijna altijd. Bepaalde bedrijven die 2 diensten hebben maar bij 1 bedrijf zitten (zoals 2 abonnementen van een telefoon oid) dan lees ik er uiteraard maar 1, en 1x. Tenzij er duidelijk een datum bij vermeld staat van het opmaken van de voorwaarden. Ik heb trouwens nooit dat ik echt voor een site zelf voorwaarden moet accepteren :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Respect en een plusje voor dat je zo braaf leest! Maar voor sotes weet ik zo even geen voorbeelden, maar wel vaak bij spelletjes en andrere software als tekstverwerkers en zo die je op de computer wil instaleren. Lees je dat ook? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij installeren lees ik het sowieso.. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vanochtend weer eens iets geïnstalleerd, en ik dacht: 'laat ik eens een voorbeeld nemen aan Ytje, en het braaf lezen!' Ik heb het ongeveer een halve minuut volgehouden en klikte toen op 'ik accepteer de voorwaarde' en volgende....;-) Dus respect voor jou geduld! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha dankje :P Leuk dat je het probeerde :P
Er is een onderzoek naar het lezen van Algemene Voorwaarden gedaan op 34 Vlaamse en Nederlandse websites en webshops. Wat blijkt? Slechts 10% tot 20% van de bezoekers bekijkt de Algemene Voorwaarden op websites en dit houden ze gemiddeld maar 10 seconden vo, daarna klikken ze de voorwaarden weg. Je bent dus zeker niet de enige maar juist een van de velen.

http://www.usability-vlaanderen.com/2011/03/algemene-voorwaarden-worden-amper.html

Toegevoegd na 31 seconden:
vo = vol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus de 20% die het wél doet, leest maar 10 seconden? Wat ben ik dan?? Ergens eens 0,000000001 % die bijna alle punten leest (wat wel langer dan 10 sec. is) ?? Haha, daarom heb ik zo'n 'hekel' aan die onderzoeken altijd :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ja. Maar gelukkig staat er dat ze het GEMIDDELD 10 seconden volhouden dus er zijn ook mensen die het langer volhouden zoals jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Algemene voorwaarden mogen toch niet veel anders zijn dan de Nederlandse wet beschrijft, ze zijn niet bindend als ze in strijd zijn met de wet.
De meeste mensen gaan alleen af op de reclameuitingen waar ze geen rechten aan kunnen ontlenen en klikken gauw op het vakje waar het kruisje verschijnt om het artikel/de dienst maar zo snel mogelijk aan te kunnen schaffen. Als er dan vervolgens problemen ontstaan en de leverancier beroept zich op zijn algemene voorwaarden gaan ze krokodillentranen huilen. Eigen schuld, dikke bult.
Er is wel een lijst van grijze/zwarte algemene voorwaarden die in overeenkomsten met consumenten niet (zomaar) geldig zijn, dus alles wat daarmee in strijd is is nietig/vernietigbaar.
Aangezien de gemiddelde consument deze lijsten ook niet kent heeft het ook vrijwel geen zin om de algemene voorwaarden door te lezen. Je weet dan immers toch niet wat daarvan rechtens geldig is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk lees ik de voorwaarden wel, omdat ze bij websites vaak gaan over je privacy. Wat mogen ze doen met de gegevens die ze verzamelen over jouw gedrag op hun website.
Met dat soort voorwaarden ga ik wel heel erg zorgvuldig om.

Bij diensten staan dergelijke voorwaarden er ook vaak in.

En bij programma's staan er vaak zaken in dat je met akkoord gaan tevens akkoord bent met het ontvangen van reclame van derden.

Ook daarvan kijk ik dan eerst of dat achteraf nog te blokkeren is. Zo niet, dan zoek ik een soortgelijk programma dat dat beleid niet heeft.

Waarom ? Omdat ik gesteld ben op een zekere privacy.
Maar vooral omdat met die gegevens nog altijd vooroordelen over bepaalde groepen mensen opgebouwd worden. Zodat ze de meeste trefkans hebben wanneer ze een doelgroep benaderen.
Dat vind ik geen punt,
maar ik mis mooie aanbiedingen omdat ik buiten heel veel conventionele doelgroepen val.
En dat vind ik wel een vervelende bijkomstigheid van deze informatieverzamelingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toevoeging:
Maar als ik vaag hou wie ik ben, door het verzamelen van mijn gegevens niet toe te staan (doordat ik niet akkoord ben met dergelijke "algemene voorwaarden") dan krijg ik WEL alles te lezen en kan ik ZELF bepalen wat ik interessant vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ;) !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier nog zo eentje.
Bij mij ligt het eraan om welke site het gaat.
Heeft het iets met een aankoop of verkoop te maken dan lees ik ze wel goed,maar bij forums en sociale netwerksites lees ik ze niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodat je betrokken raakt bij dat schandaal van facebook die lekker personen doorlinkt naar bedrijven?
Ik lees het wel, voor het geval dat ik ineenkeer reclame krijg die ik niet wil..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je Ytje,ik ben nog maar pas lid van facebook dus ik heb geen idee waar je het over hebt.
Is er iets aan de gang daar wat ik eigenlijk zou moeten weten?
Dat krijg je meestal ook bij van die online spelletjes.
Maar ik klik meestal gelijk door.. Volgens mij zijn er meer mensen die dat doen maar natuurlijk zullen er ook mensen zijn die het uitgebreid gaan lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik pas een computer had verspilde ik nog mijn tijd om die voorwaarden te lezen. Inmiddels ben ik daar allang vanaf gestapt en klik blindelings dat ik accoord ga. Soms krijg ik daarna een lading reclame van allerlei bedrijven omdat mijn gegevens dus zijn verkocht. Die bedrijven blokkeer ik dan meteen; kleine moeite. Per slot van rekening heb je geen keus. Óf je gaat accoord en kunt de website gebruiken, óf je gaat niet accoord en kun je hem niet gebruiken. Wil je hem gebruiken dan moet je er wat voor over hebben.
12 jaar geleden
Ligt eraan over welke dienst het gaat,gaat het over een ps3 game of visitekaartjes die je online besteld dan laat ik die voorwaarden schieten,gaat het over een mobiel abonnement of een auto dan lijkt me het juist erg verstandig om daar goed voor te gaan zitten,je weet tegenwoordig nooit hoe bedrijven je kunnen naaien zonder dat je er weet van hebt,vooral als je een product binnenkrijgt wat niet goed functioneert of kapot is,zo heb ik ooit voor bijna 500 euro een koelkast met een gigantische deuk binnengekregen,voorwaarden niet gelezen en één dag te laat gereageerd waardoor ik geen nieuwe kreeg en die schade zelf moest betalen mocht ik dat gerepareerd willen hebben,dus vanaf dat moment lees ik als het om dure en grote diensten waar je voor langere tijd aan vastzit altijd de algemene voorwaarden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees meestal de dingen die ik leuk of belangrijk vind om te lezen, zoals de eerste en laatste regel, en het stukje over privacy, dat soort dingen. Maar het hele ding? Dan ben ik langer bezig dan dat ik plezier heb aan het artikel, bijna dan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het verschilt wat voor voorwaarde, als het voor een site is om bv een film te kijken lees ik persoonlijk niet de voorwaarden.
maar als ik voor een bedrijf moet tekenen probeer ik meestal wel alle voorwaarde en dergelijke te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het niet dat iemand die leest, want die zijn wel zo (ellenlang) opgesteld dat je ze ook niet wilt en/of kunt begrijpen. Ik lees wel altijd de koppen en haal dan de wel na mijn idee meest relevante blokken naar voren, die ik dan wel goed doorlees.

Maar als het een site/service is die ik al eens eerder heb bezocht dan is het gauw klik akkoord.
12 jaar geleden
Een vriend van me heeft jaren geleden ooit een redelijk bekende profielen-site opgezet. Hij vertelde me dat vrijwel niemand de link met algemene voorwaarden las.

Ik lees de voorwaarden nooit van iets als een grote, bekende betaalde site of een game die ik heb gekocht. Maar als ik een gratis programma download lees ik het wel, om te checken of er niet allemaal rommel van, door en voor partners wordt gecreëerd.

South Park heeft een leuke parodie gemaakt op het niet lezen van de algemene voorwaarden (zie link) genaamd HUMANCENTiPAD.