Hoeveel mensen gebruiken de URL of adresbalk eigenlijk?

Bij een andere vraag kwam ik er achter dat Facebook de meest gezochte term op google is, volgens mij komt dit omdat veel mensen google gebruiken om dingen te vinden die ze al kennen ipv dat ze gewoon facebook.com intikken in de adresbalk. Naar mijn idee veel makkelijker omdat meeste browsers na "fac" al facebook.com/jouwnaam zullen laten zien maar dat terzijde.

Nu vroeg ik me dus af of er onderzoek gedaan is naar het wel/niet gebruiken van de URL-balk en wat de resultaten zijn.

Toegevoegd na 8 uur:
Ik bedoel dus niet de URL-balk als zoekfunctie gebruiken. Maar gewoon nu.nl intikken en op enter drukken zodat je er gelijk bent.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of gewoon een bladwijzer/favoriet voor Facebook maken en die bovenin een werkbalk in je browser zetten. Hoef je enkel erop te klikken met je muis in plaats van 3 toetsen in te drukken. Scheelt weer 2 handelingen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De url-balk is in veel browsers ook gelijk de zoekbalk ;)

Het beste antwoord

Er zullen maar weinig mensen zijn die regelmatig de adresbalk gebruiken. Klikken met je muis gaat nu eenmaal veel sneller dan typen.

Er wordt wel onderzoek gedaan naar surfgedrag in het algemeen. En daar komt o.a. uit dat internetgebruikers zelden op avontuur uitgaan, en in een kringetje ronddraaien. Op bijna alle sites die we bezoeken zijn we al eens eerder geweest, en als we iets nieuws ontdekken, is dat meestal via tips van anderen.

Het is ook nog maar de vraag of het altijd zo slim is, om met je adresbalk te werken. Als internetgebruikers toch altijd op dezelfde sites komen, zullen ze daar ook best favorieten van hebben gemaakt, en zijn ze in één klik waar ze willen zijn.

Het kan zelfs veel handiger zijn, om met Google je bestemming te bereiken, dan 3 of 4 letters in te typen in de adresbalk. Als je nog nooit op HEMA.nl bent geweest, kun je daar makkelijk komen via je adresbalk. Maar als je het via google doet, krijg je veel directe links van HEMA te zien, en kun je meteen je doel aanklikken. Probeer het zelf maar eens. Gebak, foto's, contact, winkels in de buurt, acties, folder, raambekleding, klachten, garantie, verzekeringen etc. Daar kun je ook komen via de hoofdpagina van HEMA, maar via google gaat het altijd sneller.

Terzijde: ik heb weleens gelezen, dat er veel sites zijn, die proberen gebruik te maken van fout ingetypte woorden in de adresbalk. Zo zouden er sites zijn als facebool.com, bok.com en anazon.com, die alleen maar mensen proberen te lokken naar hun site. Helaas kan ik daar geen voorbeelden van vinden, met mijn browser. In google werkt het in ieder geval niet, omdat er daar wordt verbeterd, of een betere suggestie wordt gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik typte laatst goeivraag.nl en toch kwam ik op deze site :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooh oeps, mijn reactie slaat nergens op nu ik het laatste deel van je antwoord lees. Ik dacht even een aanvulling te doen. Niet dus! Ik kan mijn reactie niet verwijderen...sorry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen probleeem hoor. Dat overkomt mij ook weleens ;-)

Andere antwoorden (7)

Ik gebruik de adresbalk altijd, want dan gaat Google meteen voor me op zoek. Handig, hè?
12 jaar geleden
Ik gebruikt de adres balk altijd. Het is voor mij ook een eis van een browser, dat je daar ook via google kunt zoeken en ook meteen in je favoriten. Zo hoef ik altijd maar een beetje in te typen en de browser kijkt dan meteen in mijn favorieten of google wat ik wil doen.
Ik ben best wel een toetsenbord georienteerde surfer.

Voor mij is de zoektocht weer opnieuw begonnen voor een goede browser op Android Honeycomb tablet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo bedoelde ik het niet helemaal, ik bedoelde direct gebruik maken van de URL zoals hij bedoelt is. goeievraag.nl intikken bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik dus. Omdat mijn browser in mijn favoriten kijkt als ik in de url invoer. Dus met goei ben ik er al voor goeievraag.nl. Waarschijnlijk met go ook al omdat die pagina veel wordt gebruikt.
Die url balken zijn inmiddels veel slimmer om er geen gebruik van te maken.
Ik gebruik de adresbalk ook altijd ik vergeet altijd dat ik favorieten heb,

gr,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik eigenlijk ook altijd de adresbalk, maar kan wel bevestigen dat HEEL veel mensen Google als startpagina hebben staan en in de Google-zoekbalk www.facebook.com intypen.

Uiteindelijk komen ze ook op de site, dus dat het sneller kan, hebben ze eigenlijk nooit in de gaten.

Ik ben zelf automatiseerder, dus ik kom bij heel veel bedrijven en mensen thuis. Dus ik zie dit regelmatig.

Voor mezelf vind ik de adresbalk een stuk handiger. Je bent er sneller, als het niet goed is, komt Google vanzelf met een melding dat het anders had gemoeten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar letters tikken in de adresbalk en dan klik, vind ik veel handiger dan eerst naar Google gaan, daar dezelfde url maar dan helemaal intikken, klik.
Ik begrijp niet dat mensen het anders doen, als ze een bekende site willen bezoeken.
Ik gebruik de zoekfunctie van Google intensief - om te zoeken naar dingen, niet om sitenamen in te tikken die ik zo al weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geef regelmatig les aan een groepje oudere pc gebruikers.
en ze kunnen maar moeilijk het verschil tussen adresbalk en zoekbalk onthouden.
ik moet zeer vaak het verschil uitleggen
want dan typen ze www.xxx.xx in de zoekbalk in
nu weet ik dat google chrome het niet zoveel uitmaakt
en het met 1 balk kan
maar ik leer ze toch altijd met internet explorer te werken
zodat ze het verschil blijven zien.
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hehe zo weten mijn opa en oma ook nooit wat offline en online op hun computer staat.
Ik gebruik Google Chrome en gebruik écht nooit mijn favorieten. Ik hoef maar in de adresbalk de 'y' in te typen en er staat al Youtube.com. Veel makkelijker dan in je favorieten zoeken vind ik!