Kan iemand deze (internet) storing verklaren?

Vanochtend had ik het probleem dat wanneer ik de accu stekker van mijn laptop in dezelfde strooomgroep als de modem had, en deze in mijn laptop stak, de Internetverbinding wegviel. Zodra ik m eruit haalde (dit binnen 30 seconden, anders moet ik de modem resetten) de internetverbinding weer werkte. Met andere stroomgroepen was er geen probleem.

Nu is het zo dat, in mijn slaapkamer, twee verdiepingen hoog, totaal andere stroomgroep, wanneer ik de input kabel van mijn stereo set in plug in mijn laptop, met ook de accu stekker ingeplugd, het internet uitvalt. Wanneer ik 'm eruit haal doet het internet het weer.

Note: Dit probleem is vandaag, na miljoenen keren al stekkers te hebben gebruikt van stereo sets en accu stekkers in mijn laptop, en stroomgroepen met of zonder de modem, voor het EERST voorgekomen.

Kan iemand dit probleem verklaren en het liefst ook de oplossing geven?

hardstikke bedankt!

Toegevoegd na 15 minuten:
Op mijn laptop valt het internet weg. Op mijn iPhone valt het gehele internet weg, KPN interactief Decoder (die afhankelijk is van internet) valt geheel weg. Ook het lampje van de DSL en INTERNET van de router gaan knipperen of blijven weg. De router blijft zelf aanstaan.

Ik kan nog steeds verbonden zijn met de router. Op mijn laptop geeft ie dan aan als ik naar een willekeurige site ga: je DSL verbinding is offline.

Toegevoegd na 34 minuten:
Mijn internet loopt via een router/modem in één.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
1.4K

Het beste antwoord

Een verklaring kán zijn: een langzaam toegenomen aardlek in de voeding van jouw laptop.

Als de voeding op een niet geaard stopcontact wordt aangesloten kan, door capacitieve koppeling van de netkant met de laagspanningskant van de voeding een ongewenste 50 Hz bromspanning via de voedingskabel op jouw laptop worden geïntroduceerd.

Deze spanning kan hoger zijn dan de common mode rejection van de LAN verbinding, die normaal differential mode signaal verwerkt.

Het LAN-signaal is een wisselspanning tussen twee twisted pair aders, een spanning die op beide draden van één pair ten opzichte van aarde staat is een ongewenst signaal (common mode) dat door de ingangen genegeerd moet worden.

Als de common mode wisselspanning te hoog wordt dan kan zo'n ingang de wisselspanning tussen de draden niet meer goed detecteren.

Soms helpt het om de stekker van de voeding om te draaien, maar ook het aansluiten van de randaarde kan de zaak oplossen.

Als er geen randaarde stopcontact in je slaapkamer is kan je ook een draadje aan een verwarming of waterleiding met de aardklem van de stekker verbinden.

Dit soort aardlek fouten kunnen allerlei vreemde verschijnselen opleveren, soms kan juist het aarden van je voeding het zelfde effect geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord koos! Een aanvulling of variant: Als de laptop al in een geaard stopkontakt zit, de aarde even loskoppellen, d.w.z. isolatie tape eromheen. Als dan de storing weg is, is er idd een aardlek probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het blijven soms rare puzzeltjes, ook bij audiosignaal!
Zolang je maar ongeveer begrijpt waar het door veroorzaakt wordt dan ben je al een aardig eind op weg naar een oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zeg ik ook zoiets in de reacties bij mijn antwoord, alleen kan ik het niet zo mooi verwoorden (en heb ik er geen oorzaak bij) Maar bij mijn antwoord zegt ie, volgens mij, dat ie het met 2 verschillende voedingen heeft (een nieuwe en een oudere) Of blijft dit probleem als de "lek" er eenmaal is ook bij een andere voeding.

Andere antwoorden (3)

Interessant.

Allereerst de vraag of het internet wegvalt, of dat alleen je laptop geen internet meer heeft... Is namelijk best cruciaal. In de situatie beneden zou het het gehele internet (dus in het hele huis - vanaf router dus) kunnen zijn, in het andere geval kan er iets fysieks mis zijn met je laptop. Ik denk dan aan een voedingsprobleem. Wellicht wordt er ergens een te hoog voltage doorgegeven aan een onderdeel, die, zodra je dus iets anders verbindt, dat een conflict verzorgd waardoor je laptop je NIC (network Interface Card) uitschakelt.

Dit is zomaar een ingeving, ik kan er niet zo snel iets anders bij verzinnen. Check iig even of je router uitvalt - dus ook op je gsm geen internet meer bijv), of het echt alleen je laptop is.

Ik denk eerlijk gezegd dat er misschien iets bij de voeding van je laptop (dus in je laptop zelf), iets beschadigd is... Is deze recentelijk gevallen/hard gestoten, wellicht bijna gestruikeld over de draad waardoor die een harde ruk heeft gekregen?

Work around is je laptop opladen in een andere kamer, en een verlengsnoertje gebruiken.

Waardeloos probleem zeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaag zeg.
Gebruikt je Homeplug?

Anders kan ik me alleen maar voorstellen dat er iets mis is met je laptop en/of je oplader.

Heeft het bij jou in de buurt gebliksemd eergisteren?
En zat je oplader toen in het contact?
Dit soort rare dingen kunnen dagen na de bliksem nog bebeuren.
Dus dat het gisteren wel normaal werkte hoeft niet te betekenen dat het niet de bliksem was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, mijn laptop incl. oplader zat nog mooi ingepakt in mijn laptop tas. De afgelopen 3 dagen niet gebruikt. Dus de bliksem kan het niet zijn. Homeplug.. Het zegt me niets. Dus dat moet wel betekenen dat ik het niet gebruik :) Het is een nieuwe oplader, nog nooit iets mee gebeurt. Ik heb een andere oplader, die heb ik nu al meer dan een week niet meer gebruikt, die is behoorlijk versleten. Kabelhuls is los, stroomdraden e.d. te zien, maar daar is niks mee aan de hand. En ik wissel soms tussen welke oplader ik gebruik. beide opladers heb ik vaker gebruikt, dus het is zowieso niet iets met de oplader..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet de oplader dus. Heb je draadloos internet?
dan heb ik geen idee. Heb ligt er een kabel van je modem naar je laptop?
zo ja:
Trek deze eruit en probeer het nog eens.
Waarschijnlijk gaat het nu wel goed.
Als dat zo is, dan zet je laptop een verkeerde spanning op de netwerk-kabel, als ie aan de oplader ligt. Misschien gaat het wel goed als je de netwerkkabel er ff uithaalt, dan de oplader erin en dan de netwerkkabel er weer in.
Hoe heb jij je draadloos internet? Is Dat via een Router Met antene of looft dat via je stroomvoorxiening in huis. Dat laatste zou een verklring kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoelde ik met "Homeplug"
of is er nog een ander systeem?