Kan een werkgever software laten installeren die internet gebruik van een medewerker registreerd?

Kan dit ongestraft of moet hij dat op een bepaalde manier kenbaar maken.
Is deze werkwijze gebruikelijk aan het worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (6)

Ja, dat kan en dat gebeurd. Het zou inderdaad correct zijn als je werkgever of iemand die de automatisering binnen het bedrijf tot zijn takenpakket heeft, dit kenbaar maakt, maar ik weet niet of dit verplicht is. Uiteindelijk is je werkgever/bedrijf de "eigenaar" van het netwerk en kan deze voorwaarden stellen aan gebruikers. Bij ons is het idee achter internet-toegang dat je werkgerelateerde sites bezoekt, prive-internetten doe je thuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even heel erg juridisch:

De werkgever is verplicht om de werknemers inlichtingen te verschaffen over het doel van de controlemiddelen, de manier waarop de gegevens worden verkregen en het gebruik dat ervan wordt gemaakt. Transparantie is een belangrijk
beginsel voor privacybescherming. De informatieplicht is afhankelijk van de situatie gebaseerd op de artikelen 33 en 34 WBP. De verplichting vloeit ook voort uit de Arbowetgeving. Het enkele overleg met de ondernemingsraad is in dit kader onvoldoende. De werknemers moeten individueel worden voorgelicht. In geval van e-mail- en internetcontrole is het moment van inloggen hiervoor
het aangewezen tijdstip. De werknemer heeft het recht op inzage in de gegevens (artikel 35). Hij kan verder
de werkgever verzoeken de gegevens aan te vullen, te verbeteren, te verwijderen of af te schermen indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk
voorschrift worden verwerkt (artikel 36). Tenslotte kan de werknemer tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens verzet aantekenen in verband met zijn bijzondere persoonlijke omstandigheden (artikel 40).

Kortom: Het mag in geen geval 'stiekem', en je hebt als werknemer het *recht* om te weten hoe dat gaat en wat er met de gegevens gebeurt. Ook werknemers hebben privacy.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets aan toe te voegen.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, prima antwoord, ik heb echter nog wel iets toe te voegen. Ik geef zelf wel even antwoord hieronder.
Afgezien van juridische aspecten, de servers en netwerkcomponenten in de meeste bedrijfsnetwerken leggen sowieso al het internet- en netwerkverkeer vast. Die gegevens worden o.a. gebruikt om de performance in de gaten te houden en storing te voorkomen.
De juridische vraag is of en wanneer de werkgever die gegevens mag gebruiken. Daar moeten dan aparte afspraken over worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Waar ik werk, worden de logs één week bewaard om technische problemen te kunnen oplossen en daarna gewist.
Dat vind ik een prettig idee.
Hiervoor wordt tenminste al in een antwoord duidelijk gemaakt wat ongeveer de juridische kanten van de zaak zijn.

Voor een uitstekende en leesbare uiteenzetting door Arnoud Engelfriet (internetjurist) zie de bijgevoegde link.

Persoonlijk wil ik nog wel even toevoegen dat het ten eerste niet zomaar mag (blijkt ook uit artikel in de link), maar dat er ook een duidelijke belangenafweging gemaakt moet worden. In principe is het belang van de werknemer op privacy namelijk groter dan het belang van de werkgever om hier inbreuk op te willen maken. Bij goede redenen kan de werkgever via de juiste procedure natuurlijk wel alsnog dingen gaan bijhouden, daarbij is nogal wat zorgvuldigheid nodig echter.

Met een beetje creativiteit zou je aangifte kunnen doen tegen een onzorgvuldige werkgever wegens schending van artikel 273d van het Wetboek van Strafrecht (zie andere link). Dat is een misdrijf.

Minder drastisch gezien getuigt het tegen de regels in toch 'afluisteren' van werknemers niet van goed werkgeverschap en een werkgever is verplicht zich als goed werkgever te gedragen. Deze term wordt overigens niet duidelijk nader gedefinieerd, maar met een rechter zul je een aardig eind komen vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij mag een werkgever dat. Mits hij maar grondig documenteert wat en waarom hij dat doet.

Ik weet namelijk dat een werkgever in een uitzonderlijk geval zelfs camera's mag ophangen zonder dat hij de werknemers inlicht. Ook alleen als hij hier een duidelijk en geldige reden heeft. Hij zal dit ten alle tijden heel duidelijk moeten documenteren en beargumenteren, als hij dit later wil gebruiken.
Een reden kan bijvoorbeeld zijn als hij verdenkt dat een werknemer steelt. Dan kan hij hiervoor bewijs verzamelen.

Als het algemeen is voor de veiligheid, beleid of iets dergelijks moet hij altijd de werknemers inlichten en eventueel via de personeelsvereniging. Op camera gebied dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor elke werknemer zou een soort van controlesysteem moeten zijn; meldingen bij internet gebruik, (seat track, black box, etc. in auto`s busjes en vrachtwagens) er word zoveel misbruik gemaakt onder werktijd, en die mensen verpesten het natuurlijk ook voor andere collega`s, en het kost een baas onterecht veel geld.

bijv. de vrijheid zou hebben van een auto v/d zaak, je word tot 18.00 door je baas betaald maar je zit al lekker om 15.30 thuis op de bank te luieren!

hoorde afgelopen week op GV dat er een baas mee ging met een werknemer naar een arbo arts, dat gaat natuurlijk wl te ver. en bijv toiletruimte`s, dat lijkt me niet normaal als ze daar nou camera`s op zouden hangen.

Maar wat betreft internet gebruik op de werkvloer ben ik van mening dat er wel wat controle op zou mogen komen, ik weet uit eigen ervaring dat er veel mensen lekker internetten omder het werk, en dat ze dan afgeleid zijn en hun werk gewoon niet goed doen. bovendien is het toch ook niet normaal om voor hobby internetten betaald te worden, moeten ze maar in hun eigen tijd doen.