Waarom krijg ik steeds een mail van YouTube? Wat doe ik verkeerd?

Ben zowat teneinde raad. Ik heb mooie afbeeldingen,heb een mooi passend liedje erbij bv van chris norman, maak met windows moviemaker een dia voorstelling en upload het naar YouTube.
Dan krijg ik een mail over de auteursrechten :( snap het niet.
YouTube staat toch vol met zo'n dingen?
Ik vermeld de artiest er bij!
Hoe moet het nu eigelijk??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, dat is de reden waarom ik altijd, achter elke video die ik maak, rechtenvrije muziek plak. Je kunt niet zomaar een video (of diavoorstelling) maken, daar muziek achter zetten en openbaar maken. Op muziek en beelden van anderen zit nu eenmaal auteursrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Pieter, wat is rechtenvrije muziek? Waar haal ik die?
Pieter2011
12 jaar geleden
Rechtenvrije muziek wil zeggen dat je die muziek, zonder expliciete toestemming van de makers, vrij kunt gebruiken en openbaar mag maken. Je mag beelden en (alle denkbare) muziek wel in video's of andere presentaties gebruiken, maar zodra je het openbaar maakt (b.v. in een openbare ruimte, denk aan een café, of via internet/You Tube) moet je copyright betalen.
Als ik een video maak, gaat er dus rechtenvrije muziek achter, zoals hier:
http://youtu.be/3K0QJcXbw64
Ik kan me betere muziek voorstellen, maar het is niet anders...
Hier vind je een paar websites waar je gratis rechtenvrije muziek kunt downloaden:
http://www.jamendo.com/en/
http://derekaudette.ottawaarts.com/music.php
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik lees net een vorige vraag van je, ook over auteursrechten. Bij You Tube wordt toch behoorlijk scherp gelet op overtreding van het auteursrecht, vind ik. Soms wordt zelfs het geluid weggehaald bij tv-uitzendingen waarin maar heel kort een muziekfragment te horen is. Waarschijnlijk zijn het toch de platenmaatschappijen die achter dat strenge beleid zitten. You Tube heeft speciale software die muziek waarop copyright zit er onmiddellijk uitvist.
Pieter2011
12 jaar geleden
En tot slot: ook beelden mag je niet zomaar openbaar maken hè! Daar zit vaak ook copyright op. Hier staan verschillende sites tussen waar je rechtenvrije foto's kunt downloaden:
http://www.pepermunt.net/foto/gratis-fotos.html

Het beste antwoord

Bij sommige artiesten heb je dit, dan hebben de artiesten ervoor gezorgd dat je het niet mag vertonen. Ik heb bijvoorbeeld ook een lied op Youtube staan en die is alleen verboden in Duitsland, omdat daar de auteursrechten een stuk strenger zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar doe je helemaal niks aan en het wordt alleen maar erger. Er is zelfs al een filmpje van een documentaire van muziek waar ze het geluid vanaf gehaald hebben, omdat er een fragment van een door auteursrechten beschremd liedje in zit. Misschien dat je het in arabie wel op de you tube krijgt, maar hier dan helaas niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt inderdaad door de auteursrechten, en pas op; als je dit te vaak doet krijg je waarschuwingen heb je kans dat je helemaal geen video's meer kunt uploaden.

Het is helaas zoals het is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bwent niet de eigenaar van de muziek of de plaatjes. Dus mag je het niet publiekelijk maken. De auteur van de plaatjes en muziek heeft nl het recht zelf te besluiten wat er met die spullen gebeurt. Hij of zij heeft er immers het werk en talent in gestoken, en nu wil jij met andermans veren gaan pronken. En dat is niet toegestaan.

Sla de wet op auteursrecht er maar eens op na; in normale mensentaal kan je o wikiperdia een goed idee krijgen van het wat en waarom: http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht