Verandert je IP adres wanneer je op een andere verbinding gaat of blijft die het zelfde omdat je op dezelfde pc zit?

Ik zou graag willen weten of je een andere Ip hebt als je bijvoorbeeld met je laptop bij elk cafe in de stad wat op het internet gaat zitten. Of kan je het dan misschien herkennen aan het IP adres dat je op dezelfde pc zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
18K

Het beste antwoord

Je externe IP adres wordt uitgedeeld door de provider (in dit geval). Dat is thuis anders dan in het internetcafe of een andere internet verbinding. Je krijgt dan iedere keer een ander IP adres.

Thuis krijgt jouw router een (externe) IP verbinding van jouw provider. Die blijft meestal een tijd hetzelfde maar kan ook veranderen als bijvoorbeeld de provider de IP adressen reset. Als je dit wilt voorkomen kan je ook een vast IP adres krijgen, je regelt dan bij je provider - meestal tegen extra kosten - dat aan jouw router een vast IP adres wordt gekoppeld. Dat geldt dan alleen voor de router waarop het internetverkeer binnen komt.

Je PC zelf heeft ook een intern IP adres. Dat kan ook wisselen, afhankelijk van de instellingen bij je netwerkconfiguratie.

Je IP adressen kan je zien als je in het start menu kiest voor Uitvoeren en dan CMD intypt gevolgd door ENTER. In het zwarte scherm typ je in IPCONFIG /ALL gevolgd door ENTER

Toegevoegd na 1 minuut:
Via Watismijnip kan je ook info krijgen over je externe (internet) IP adres.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (4)

Als je IP adres dynamisch is, en dat is tegenwoordig eigenlijk altijd, dan verandert je IP-adres telkens wanneer je verbinding maakt met een ander netwerk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je verbinding maakt met een netwerk, dan vraagt je netwerkkaart een IP-adres aan. Hij doet dit door een verzoek te sturen naar de DHCP server (de server die ip-adressen uitdeelt) op het netwerk. Deze bepaalt welk ip-adres aan je netwerkkaart wordt toegewezen op basis van een address-pool (een aantal ip adressen in een range) en de nog vrije adressen hierin (een ip-adres moet altijd uniek zijn op een netwerk).

Toegevoegd na 4 minuten:
Vanaf het internet gezien echter heb je altijd het ip-adres van de internetverbinding op het netwerk (meestal het adres aan de internet kant van een router).

Toegevoegd na 5 minuten:
Dat verschilt dus ook weer per netwerk waar je je op aanmeldt.
rose
12 jaar geleden
ja in feite gebruik je het ip van het cafe waar je zit.
in principe krijg je dus bij elk cafe een ander ip adres.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je externe Ipadres veranderd altijd als je op een andere verbinding zit.

Het interne ip kan wel eens per toeval hetzelfde zijn, maar dat komt weinig voor.

Je externe ipadres kan je makkelijk controleren door naar www.myip.nl te gaan.

Via het ip adres kan je niet een twee drie achterhalen of iemand achter dezelfde computer zit.

In de router wordt afhankelijk van het merk soms bijgehouden welke computer (computernaam) aan welk interne ipadres gekoppeld was. (In ieder geval sommige speedtouch hebben dat).
En als je dan weer terugkomt en het ip adres is niet bezet, dan krijg je je oude interne ip adres weer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je IP adres is afhankelijk van het internetmodem waarmee je verbonden bent.
Dus thuis heb je een ander IP adres dan op je werk bijvoorbeeld of in het Cafe.

Om je IP adres te verbergen moet je hem veranderen bijvoorbeeld met een VPN verbinding