Is ongeduld eigenlijk een pré, of is geduld juist beter?

Ik bedoel in dit geval op internet, ik klik ergens op en dan wil ik eigenlijk ook binnen no time reactie hebben, anders raak ik ongeduldig. Bekend verhaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Heel bekend verhaal.. maar ik denk dat dit alles t emaken heeft met de snelheid waarmee we tegenwoordig leven.. nergens is meer tijd voor, alles moet vlug en vlugger..bovendien betalen we vaak ook nog eens dik geld voor zaken zoals internet en de snelheid die we daarvan eisen en willen dus waar ons geld.. in dat geval is ongeduld niet vreemd of verkeerd maar op andere momenten, in het verkeer of met je kinderen, soms op je werk of met oudere mensen, is ongeduld iets dat beheerst zal moeten worden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal mee eens, daarom vraag ik het ook, want ik ben eigenlijk "de geduld" in eigen persoon met alles en nog wat , behalve op internet dan, bevreemde me dus van mezelf en tegelijk vond ik het wel terecht.

Andere antwoorden (4)

nee hoor, gewoon tussen door andere dingen gaan doen. je kunt via je e-mail ook je antwoorden makkelijk lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar en het vervelende is dat we dan kwaad worden en onze tijd vullen met ergeren. Het zou natuurlijk veel praktischer zijn om die tijd die we toch moeten wachten te gebruiken om ons af te vragen waarom we het ook alweer wilden weten of een andere zinvolle gedachte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist +1
Toen het internet nog niet zo snel was, was dat probleem er ook al, nu is alles veel sneller, maar het probleem is er nog steeds. Zo snellen we steeds sneller door het leven en komen steeds meer tijd te kort.
Maar voor iedereen is er 24 uur per dag, internet of niet
Het ligt dus aan je zelf, waarom ben je dan zo ongeduldig?
En hoe lang moet je dan eigenlijk wachten?
Ik herken het wel hoor, zit je net in een heftige discussie, Krijg je geen antwoord terug is die ander net even boodschappen gaan doen of lekker in de tuin aan het werk.
Of alles loopt vast.
Wat er aan te doen? Over vragen gaan nadenken?
Vragen vast even opschrijven? Kopje thee zetten?
Misschien minder op internet, ga je er dan wel op dan heb je misschien meer rust.
Je zal het zelf moeten oplossen ben ik bang voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie niet helemaal de link tussen je vraag zoals die gesteld is en je uitleg / toelichting.

Hoe geduldig of ongeduldig we zijn, hangt namelijk helemaal af van hoe lang je GEWEND bent dat dingen duren. En hoe korter ze normaliter duren, hoe relatief sneller je ongeduldig wordt.

Internet is nog helemaal niet zo lang zo snel. Ik kan me nog vrij eenvoudig de tijd heugen dat je een URL intikte, een kopje koffie ging zetten, even ging plassen en dan kijken of de pagina geladen was. Was geen punt ; naar de bibliothek fietsen en een boek zoeken en lezen duurde nog steeds een stuk langer, dus....

Maar nu ergeren we ons al aan een pagina die meer dan pakweg 4 seconden nodig heeft om te laden. Sterker nog, als het meer dan 4 seconden duurt, zit ik alweer op Google om een andere pagina te zoeken. Dat heeft niet eens zozeer met ongeduld te maken, alswel met de ervaring dat er veel meer info makkelijker te krijgen is, dat pagina's die traag laden vaak ook OF niks zijn OF de server ligt er effe uit. Gebeurt dat een paar keer, dan is dat wel irritant.

Wachten op de bus is ook zo iets. Als de bus twee keer per uur gaat en ik ben per ongeluk 20 minuten te vroeg, danzijn die 20 minuten wachten geen enkel probleem. Maar als de tijd danis aangebroken dat hij moet komen en hij IS er nog niet, ja,dan is mijn geduld in één klap op en word ik ongedurig en mopperig.

Uiteindelijk is geduld altijd een goede eigenschap en de beste keus, omdat je met ongeduld eigenlijk alleen jezelf hebt. De bus komt niet sneller, Internet gaat niet vlotter, de winkel gaat niet eerder open, de rij gaat niet sneller, alleen maar omdat jij ongeduldig bent. Het wachten dúúrt voor je gevoel alleen maar langer. Geduld is dus in alle gevallen een pre. Gewoon voor jezelf.

Op GV doe ik gewoon 's morgens een uurtje ofzo een paar vragen, en soms 's avonds en anders de volgende morgen zie ik wel of er op is gereageerd. Dat is het mooie van een dergelijk systeem ; bij chatten moet je steeds bij de les blijven, hier kan iedereen alles doen in zijn eigen tijd. En heb ik tussendoor wanneer ik maar wil de tijd om te lezen, te breien, te fietsen, op te ruimen, uit te gaan, te winkelen, whatever. Alles op mijn dooie akkertje (nu, want het is vakantie ; heerlijk).