Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik afbeeldingen opnemen in mijn website zonder het copyright te schenden?

Ik zou graag afbeeldingen uit bv. Wikipedia downloaden en gebruiken in mijn website. Schend ik hiermee een of ander copyright? Hoe kan ik eraan verhelpen?

Toegevoegd na 38 minuten:
Dezelfde vraag voor Google en andere zoekmachines.
Wikipedia Commons ziet er cool uit, bedankt voor de tip :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
751

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

ja, die afbeeldingen zijn copyright.

Wat je kan doen is een bron weergeven van waar deze afbeeldingen vandaan komen.

Maar nog beter is dat u zelf afbeeldingen, foto's maakt.

grtz noobnoob
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je gaat hierbij de copyright regels schenden. Als je zelf geen foto's hebt, kun je de geschikte foto's voor jouw website kopen op een stockfoto site, je koopt hiermee gelijk de rechten van het gebruik.
Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toch eigenlijk best wel stom, want ik vraag me zelf af zijn er nou echt mensen die hier opletten?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wikipedia maakt juist veel gebruik van "vrij herbruikbare media" immers als Wikipedial rechten over elke foto op hun site zou moeten betalen... ik denk dat je hem snapt. Aangezien Wikipedia een door derden van content voorziene pagina is moet je wel oppassen met alles wat je pakt. Maar foto's waar bij staat "Dit is een bestand van Wikimedia Commons." kan je zo gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afbeeldingen van de Nederlandse wikipedia (die op commons.wikipedia.org staan), kun je vrij gebruiken als je de herkomst en naam van de maker meldt.

De afbeeldingen van Google mag je niet zomaar gebruiken, dit kunnen namelijk afbeeldingen van overal zijn. Ik vraag me altijd af of Google ze dan wel zomaar mag laten zien, maar het zou kunnen dat hun hergebruik onder de Amerikaanse fair-use vallen, iets dat in Nederland simpelweg niet bestaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding