Het Engelse woord 'Windows' betekent 'vensters'. Vensters zijn één van de vier onderdelen van het WIMP-interfaceconcept (Window, Icon, Menu, Pointing device) oorspronkelijk gedefinieerd aan het Xerox PARC begin jaren 80
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar is je bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vergeten staat er nu
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@naatje:
http://lmgtfy.com/?q=WIMP derde resultaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
coole site
http://lmgtfy.com/?q=windows+wikipedia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, hij blijft leuk :) de uitgebreidere (volledige, zo je wilt) domeinnaam is trouwens:
http://letmegooglethatforyou.com/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zag ik lmgtfy is de afkorting van de woorden ;-) thanks leuke tip
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som thankx

Andere antwoorden (3)

Vroeger, in de tijd van DOS, draaide er één programma tegelijk. Die had dan meestal het hele scherm in beslag.

Toen kwam er een innovatie: je kon meerdere programma's tegelijk draaien. Maar hoe moest dat dan met dat ene scherm?

De oplossing die werd bedacht: elk programma zet zijn informatie op zijn eigen scherm. Dat scherm bestaat niet echt, het bestaat alleen in het geheugen van de computer. Het programma denkt echter dat het heel gewoon een scherm heeft.

Op het echte scherm werden een aantal rechthoeken getekend. Binnen zo'n rechthoek werd (een deel van) het virtuele scherm van een programma getoond.

Op die manier was zo'n rechthoek een venster dat zicht gaf op (een deel van) het virtuele scherm van het programma.

Omdat die vensters zo'n bepalend deel waren van het systeem, werd het systeem hiernaar genoemd: Windows.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kun jij het toch altijd duidelijk uitleggen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top +1. Alleen had ik al een Mac met hetzelfde concept toen Windows nog niet geboren was ;o) Dat heette gewoon een Mac. Wisten wij veel dat sommige mensen nog op een zwart schermpje zaten te typen ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had toen een hypermodern scherm voor mijn DOS-PC: dat was amber in plaats van groen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede oude tijd ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had het nooit beter kunnen omschrijven +1
Ik denk, dat de achterliggende gedachte van de makers ervan is geweest: 'Een raam openen naar de wereld toe.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het besturingsprogramma van Microsoft is voor 80% de wereldstandaard geworden. Amerikanen zijn heel sterk in het benamen van voorwerpen, maar ook van software. Wat te denken van Explorer en Outlook. Zeer sterk. Het besturingsprogramma draagt dan ook terecht de naam Windows (venster), want als je daar doorheen kijkt vergroot het je kijk op de wereld. Vandaar.
Bronnen: