Wat zijn nu echt de voordelen van glasvezel t.o.v. adsl ?

En wat heb je aan die hele hoge upload in normaal gebruik ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Een hoge upload wordt in de nabije toekomst steeds belangrijker i.v.m. cloud computing. Steeds vaker worden bestanden in de cloud opgeslagen. En bij het opslaan is een hoge uploadsnelheid van belang.

Toegevoegd na 2 minuten:
Glasvezel heeft de mogelijkheid om de snelheden in de toekomst nog veel verder op te schroeven. ADSL zit nu al vrijwel aan het maximum.
bamibal
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Slaat nergens op? Toen ik nog met mijn 28k8 modempje internette, kon ik me niet voorstellen dat er ooit een particulier behoefte zou hebben aan een 1 megabitlijn. Nu heb ik 120mbit. Ik schrijf niet voor niets "toekomst". De behoefte aan snel internet zal alleen toenemen en ADSL zal dat niet kunnen bijhouden. Glasvezel voorlopig nog wel.

Andere antwoorden (4)

Glasvezel is veel sneller, dus kun je sneller downloaden en wordt het ook mogelijk om filmpjes meteen in HD te streamen bijvoorbeeld. Ook het uploaden van bestanden gaat sneller. Wanneer je internet gewoon normaal gebruikt dus bijvoorbeeld gewoon om te browsen enzo dan merk je dit niet echt. Die paar miliseconden merkt het oog niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het allergrootste voordeel is, is dat je echt de snelheid krijgt dat je belooft is in je abonnement. Bij ADSL heb je altijd verlies, hoe verder van de centrale je woont, des te groter je verlies. Alhoewel ADSL in de meeste gevallen best volstaat, heb er zelf jaren tevreden gebruik van gemaakt, loopt het via glasvezel nog allemaal net ff soepeler en sneller. De hoge upload is vooral fijn als je iets doet verzenden natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij glasvezel krijg je ook niet echt die snelheid hoor. Mijn 50/50 abo geeft 35 down en 15 up.
Bij bellen kreeg ik te horen dat ik dan mijn virusscanner en firewall maar uit moest zetten, en inderdaad, dat scheelde een heel klein beetje - maar dat is natuurlijk geen optie.
En ik zit niet draadloos, dus daar ligt het ook niet aan, gewoon rechtstreeks op de modem ingeplugd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik kan ook niet in jouw computer kijken, maar bij alle adressen waar ik kom levert glas toch echt wel de snelheid die het belooft. Misschien heb je een paar netwerkkabels of connectors van rotte kwaliteit, of staat er een instelling bij je netwerkkaart verkeerd? Kan zoveel oorzaken hebben, maar aan de techniek glasvezel zal het niet liggen. Probeer ook eens met een laptop van iemand anders op jouw netwerk een snelheidstest op www.speedtest.net
Als je het hebt over een ADSL verbinding heb je het over een internetaansluiting over de vaste telefoonlijn.
Glasvezelinternet komt binnen via het glasvezelnetwerk. Dit is overigens nog niet beschikbaar in heel Nederland, en wordt op dit moment nog overal neergelegd.

Het voordeel van glasvezel is dat het meer data kan verwerken en dus sneller is.
ADSL is eigenlijk al verouderd, VDSL is de nieuwe en veel snellere versie hiervan, wat ook bij steeds meer providers wordt aangeboden.

Meer informatie over de verschillende internetaansluitingen zie bron.

Een hoge uploadsnelheid kan handig zijn bij:

- Foto's/video's uploaden
- Het online delen van bestanden
- Je eigen website bijwerken

Omdat steeds er steeds meer online software komt (Cloud computing) wordt de upload snelheid steeds belangrijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in het buitengebied van groningen?
Mijn antwoord op deze overigens interessante vraag luidt als volgt:

Voordeel:
Glasvezel realiseert een hogere doorvoersnelheid over grote afstanden. Doordat het licht in de glasvezel een hele kleine hoek met de buitenkant van de vezel maakt,is reflectie gegarandeerd en blijft het licht in de vezel door interne reflectie. Zowel de download snelheid als de upload snelheid zijn even hoog.Ongevoelig voor corrosie en blikseminslagen.

Nadeel: Pas als als er glasvezelaansluitingen in de woning/pand liggen,kan het volle potentieel van glasvezel worden benut. Verplichte aanschaf /gebruik van een (nieuw) type Wlan-modem. Momenteel slechts 3 grote aanbieders.

Noot: Op dit moment is het zo dat wanneer de "lokale" kabelaanbieder een vrijwel gelijke snelheid kan leveren en dat dit doorgaans goedkoper is dan glasvezelaansluiting.

Het leek mij wel handig om tevens de nadelen te noemen.

Groet: Zoekertje