Waarom zijn sommige mensen/regeringen tegen wikileaks?

Het lijkt mij juist goed dat sommige zaken naar buiten worden gebracht. Zo kunnen alle regeringen en machtsfiguren eens onder de loep worden genomen toch?

Is het verboden om geheime informatie naar buiten te brengen en zo ja in welke wet is dat bepaald?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Landen vinden het niet fijn als de wereld te zien krijgt dat ze op illegale wijze zonder enige vorm van rechtvaardigheid zware misdrijven begaan. En in sommige gevallen om nationale veiligheid. Het is niet altijd even goed als de " vijand" kan zien waar en op welke manier je (toe) in staat bent om het gevecht aan te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Die regeringen willen niet dat 'gevoelige' informatie bekend wordt en misschien in verkeerde handen zou kunnen vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je voor dat een terrorist een bom zou plaatsen, maar niet wist waar, en dus stopte, en dan krijgt hij op een site zomaar gratis een plattegrond van dat gebouw... Driemaal raden wat er dan gebeurt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'krijgt' vergeten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Terroristen weten van te voren allang waar ze een aanslag gaan plegen. Dus ook zonder WikiLeaks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar misschien is die kaart net het missende stukje van het plan. Misschien krijgen ze door zo'n soort kaart een idee om een aanslag te plegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds wanneer verspreid Wikileaks kaarten? Daarbij is er altidj wel aan dergelijke informatie te komen, als je dat echt wilt.
Natuurlijk is het verboden geheime informatie naar buiten te brengen, anders zou het niet 'geheim' heten.
Verder is er een reden dat iets geheim is. Wat heeft de algemene bevolking er bijvoorbeeld aan te weten wat de namen van Afghanen zijn die de troepen tegen de Taliban helpen? Dit brengt deze mensen alleen in nog groter gevaar dan ze al waren.
Wikileaks geeft de indruk dat het niet let op het soort informatie wat het vrijgeeft. Het geeft de indruk dat het gewoon zo veel mogelijk geheime informatie vrij wil geven om zo bekend mogelijk te worden.
Nog een voorbeeld: Wat hebben we eraan te weten hoe één of andere diplomaat denkt over één of ander staatshoofd. Dit kan alleen maar negatieve gevolgen hebben voor alle betrokkenen.
Wikileaks gaat dus roekeloos om met de gevoelige informatie die ze hebben, daarom zijn veel mensen tegen ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover ik weet, verandert Wikileaks namen van bijvoorbeeld mensen in Afghanistan, juist om ze te beschermen.
Wet bescherming staatsgeheimen uit 1951
Sommige mensen/instanties hebben iets te verbergen, andere zijn bang dat de veiligheid gevaar loopt als bepaalde info uitlekt.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.st-ab.nl/wetten/0416_Wet_bescherming_staatsgeheimen.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze brengen gegevens vrij, die eigenlijk niet vrijgegeven mogen worden. Straks komt er iets heel schokkends op de site over de regering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat WikiLeaks mag publiceren wat ze maar willen. Openheid van overheidsinstellingen en bedrijven kan leiden tot betere internationale diplomatie. Terroristen weten van te voren alla waar ze een aaslag gaan plegen, maar burgers komen nu achter de waarheid.