Ik ga je niet een al te diep en technisch kloppend verhaal geven, dat mag iemand anders doen, dit is de jan-boeren-fluitjes interpretatie wat je er aan hebt.
Het is een handmatige manier om een vaste poort in je router te openen, zodat je in staat bent om download programma's beter te laten werken. Normaal zijn op een IP-adres alle poortjes dicht (typisch, nu wordt het toch technisch). Met port forwarding maak je een of meerdere permanent open, zeg maar tussen het WAN (Internet) en je LAN (locale netwerk waar 1 of meerdere computers op zijn aangesloten).

Port forwarding hoeft niet altijd, je kunt ook voor een automatische manier gaan, mist je router dat ondersteunt. Dat werk op basis van UPnP of NAT-PMP (in een Airport Express).
In je download programma kun je dan aanvinken of er dan van NAT-transversal gebruik wordt gemaakt, en dat gaat het hele proces van poortjes openen automatisch. Wel zo makkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal ik dan maar doen.

Andere antwoorden (3)

Je computer communiceert met het internet/netwerk via poorten. Je loopt zeg maar door een steeg heen met een pakketje informatie op je schouder.
Zo internet je via poort 80 en er zijn wel 60000+ poorten aanwezig.

Nu is het een onderscheidt wanneer jij een pakketje informatie stuurt (de pc dan) of ontvangt. Als jij een pakketje stuurt, doe je die via een bepaalde poort (steeg) een antwoord/reactie op dit pakketje weet jouw computer weer feilloos te bereiken omdat jou gegevens meegestuurd zijn met je pakket.

Maar als een ander jou spontaan een pakketje wilt sturen, dan weet diegene wel het ip-adres van jouw internet aansluiting en kan het pakketje dus over een poort jou router bereiken. Maar de router moet dan nog wel weten waar hij het pakketje moet doorsturen in zijn achterliggende netwerk (LAN). Dit doet hij middels poort forwarding. Daarmee zeg je (stel je in) tegen de router, dat alle pakketjes die binnenkomen op poort x doorgezet moeten worden naar jouw computer (jou LAN ip-adres).
Dit is poort forwarding. Bedoeld om inkomende pakketjes op een specifieke poort door te zetten naar jou individuele computer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal heeft je PC in een netwerk de beschikking over een hele rij poorten. Veel applicaties en spellen gebruiken hun eigen poort. Dat werkt zolang je in 1 netwerk zit, maar niet meer over het internet.

Zodra je via een router werkt (en dat is bij internet meestal het geval), zijn deze poorten vanuit het internet niet meer te bereiken; ze worden door je router geblokkeerd. Door die poorten op je router te forwarden (openen/ door te sturen) naar je PC, kun je die spellen en/of applicaties over het internet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebruik www.google.nl
omg
http://portforward.com/help/portforwarding.htm