Mag je de naam van bijvoorbeeld Twitter gebruiken in de naam van een website?

Mag je een bedrijf beginnen met de naam: twitter erin?

Bijvoorbeeld blablatwitter.nl kan misschien op juridisch verzet rekenen. Het gaat erom dat de nieuw te lanceren site bepaalde content van Twitter gaat vermelden om de gebruikers een beter overzicht te bieden.

Ik hoop hiermee wat wijzer te worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (3)

ja het mag wel want als alleen het woord twitter er in zou zitten dan mocht het weer niet maar in dit geval mag het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste manier om hier mee om te gaan, is even te kijken wat je zelf zou doen, als iemand zich hier zou registreren onder een inlognaam die heel sterk lijkt op die van jou.

Jouw naam is DeCapsert, en ik denk dat als iemand hier verschijnt die DeCapzert, DeCapserd of DeCapserto zou heten, je dat verwarrend zou vinden en je daar iets aan zou doen. B.v. door een mailtje naar de beheerder.

Want mensen lezen en kijken niet altijd even goed, en zouden kunnen denken dat jij een bepaalde vraag stelt, die helemaal niet van jou afkomstig is.
LeCaps, of Caps zou je prima vinden, want dat geeft geen verwarring.

Vraag je gewoon hetzelfde af als je woorden als windows, twitter of facebook wilt gaan gebruiken.

Maar er is nog iets: sommige merknamen zoals Google en twitter, worden zo algemeen gebruikt dat ze zelfs in het woordenboek verschijnen omdat het gewoon taal wordt. Iemand twittert, of googelt. Googelen betekent gewoon zoeken. In dat geval kun je zeggen dat je het woord twitter gewoon vrij kunt gebruiken, zonder je af te vragen of dat wel mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang het geen verwarring oplevert met de webservice Twitter mag dat. Het engelse werkwoord to twitter betekent tjilpen. Als je dus een website maakt met de naam twitter seed (tjilpzaad) zou dat wel mogen, als je je dan niet op de Twitterservice richt.

Jouw idee zou naar mijn mening niet mogen, omdat je dan aanhaakt bij de populariteit van Twitter. De juridische term aanhaken houdt in dat je economisch voordeel hebt bij het gebruik van deze naam.