Hoe kan ik de mensen in mijn team meer met werk ipv internet bezig laten zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (4)

Internet toegang blokkeren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak het eerst eens bespreekbaar.

Niet om te zeggen: "dit mag niet", maar om te horen hoe het team erover denkt. Misschien speelt er onvrede - wees dus open en geef ze de kans daar over te spreken. Houd in gedachten dat je meer leert door te luisteren dan door zelf te spreken!

Als er een oorzaak is (onvrede? te lage werkdruk? oninteressant werk? iets anders?) kun je die aanpakken. Dan heb je én een tevreden team én minder Internetgebruik.

Als er geen oorzaak is, kun je - hoe zal ik het zeggen - heel geleidelijk en heel vriendelijk op je strepen gaan staan. Da's een contradictie, maar het kan.

Je kunt bijvoorbeeld (overleg eerst met IT!) voor het team als geheel bijhouden hoeveel tijd er op welke sites wordt doorgebracht - en zelfs op welk moment. Dan kan niemand individueel de schuld krijgen, maar krijg jij toch een goede indruk van de ernst (of de afwezigheid daarvan - blijf openstaan!) van het probleem. Dat kun je dan weer, heel open en eerlijk, met je team bespreken.

Met het tijdstip bedoel ik dat het bijvoorbeeld helemaal niet erg is als iemand tijdens de lunchpauze een half uurtje op nu.nl , op Marktplaats, of op GV actief is.

Samenvattend: bespreek het, probeer een oorzaak te vinden, en als dat niet lukt, achterhaal in alle openheid de mate van Internetmisbruik en bespreek die met het team. Pas als dat allemaal niet werkt kun je aan individuele disciplinaire maatregelen gaan denken - maar da's pas een laatste noodgreep.
Cryofiel
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Super antwoord. Bij mij op het werk gingen ze gelijk zeuren dat niemand meer op internet mocht, terwijl de meeste amper op internet zaten. Nu is iedereen nog chagerijniger en trekt zich niks aan van de regel.
Methode zoals jij beschrijft zou veel beter werken.
Ik vind dat het in dit geval sterk afhankelijk is wat ze doen op internet.

Bij ons op het werk was het HEEL simpel. Internet was ALLEEN toegestaan als het werkgerelateerd was.

Dat is toch eigenlijk logisch of ben ik nou gek, ik ga op mijn werk toch ook geen romannetje zitten lezen?

Als dat de norm is, wordt het ook duidelijk. En iedereen checkt wel een heel even zijn mail thuis of zoekt (2 minuten) iets op maar dan weet je dat je in principe (net als het kletspraatje op de gang) iets doet waar je feitelijk niet voor wordt betaald.

Zolang je prestaties werder prima zijn zal daar ook niemand op letten of er een punt van maken, het zou echter wel MOGEN dus als je niet goed presteert en het "even" iets anders doen lijkt langer dan "even" te zijn kan er wat van gezegd worden.
13 jaar geleden
Ik gaf ze wel toestemming. Wel met een beperkte toegang op het internet.
In hun lunchpauze, eigen tijd dus, mochten ze internetten en iedereen vond dat prima. Geen vervelende dingen tijdens het "normale" werk meegemaakt.