Hoe kun je in een zoekopdracht in een forum op meerdere woorden zoeken?

Wat ik bedoel is het volgende: Op internetforums heb je vaak een zoekfunctie. Deze geven zelfs de mogelijkheid tot "advanced search" waarbij je wat uitgebreidere criteria kunt opgeven. Maar wat mij niet lukt is zoeken op twee (of meerdere) woorden waarbij ik wil dat alleen resultaten getoond worden waarin alle opgegeven woorden voorkomen. Stel dat ik bijvoorbeeld wil zoeken op Big Bang Theory. Dan krijg ik nu ook alle resultaten waar het woord Big in voorkomt. Zelfs het gebruik van "Big Bang Theory" (aanhalingstekens) werkt niet.

Nog een kleine extra vraag (optioneel voor beantwoording): waarom is het minimum aantal letters in zo'n zoekterm meestal 4 letters? Soms ook erg onhandig.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS: AND (bijvoorbeeld Big AND Bang AND Theory) heb ik ook al geprobeerd. Werkt ook niet. Evenmin het teken &.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.2K

Antwoorden (1)

Ik ken genoeg internetforums waar je precies zó kunt zoeken zoals jij wilt. Er staat dan een optie onder het invulvak, waar je kunt aanvinken of één van de ingevoerde woorden moet worden gevonden, of dat alle woorden moeten voorkomen in de uiteindelijke resultaten.

Ook zijn er genoeg forums waar die optie er niet is, maar waar het automatisch gaat. D.w.z. eerst komen de resultaten waar Big en Bang en Theory in voorkomen, en onder aan de lijst met resultaten komen pas de resultaten met alleen BIG of Theory. Naar mijn beste weten werkt Google net zo. Daar hoef je ook nooit AND of OR te gebruiken. Het mag wel, maar het maakt niets uit.

Ik vermoed dat toevallig bij de forums die jij bezoekt, en ook bij het voorbeeldplaatje dat je hebt toegevoegd, de zoekoptie van een wat mindere kwaliteit is. Ik kom ook weleens een forum of site tegen, met een zoekfunctie, waar het door de combinatie van woorden heel lastig en inefficiënt zoeken is. Want je hebt natuurlijk niets aan resultaten met alleen het woord "big" als je zoekt op "big bang theory". Het is dus een kwestie van de kwaliteit van de zoekmachine.

Overigens hebben de functies in "advanced search" meestal niet zoveel te maken met het basiszoeken (zoals AND en OR) maar meer met b.v. het aantal reakties, of waar het woord moet voorkomen. In de text of in de header. Dat kan heel handig zijn, maar daar heb jij in dit geval niets aan.

Mijn ervaring is, dat hoe groter een forum is, hoe beter de zoekfunctie is. Dat is ook wel logisch. Bij een heel klein forum zou je de Big Bang Theory ook wel kunnen vinden met het alleen het woordje BIG. Hoe groter het forum is, hoe kleiner de kans op werkbare resulaten.