Is zoiets gebruikelijk?

Ik zag dat een gedeelte van de vraag "Is veganisme goed en nuttig?" van ikikik, met een aantal antwoorden (http://www.goeievraag.nl/vraag/veganisme-nuttig.11377) is overgenomen op de site "devegetarier.nl" - zie http://www.devegetarier.nl/nieuws/discussie-is-veganisme-goed-en-nuttig

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

dat mag alleen als er door GV toesemming is gegeven voor het overnemen van gegevens.

Toegevoegd op 16-06-2009 08:33:18
Ik heb nog even de richtlijnen van de site erbij gepakt, en die zijn er duidelijk over: Tenzij het een partnersite van GV is, mag het niet; je mag dan alleen je eigen stukjes overnemen:

Copyright

Je behoudt alle eigendomsrechten op inhoud die door jou is geplaatst, maar stemt ermee in dat jouw inhoud wordt getoond op Goeie Vraag en partner-websites / applicaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het lijkt me niet zo mooi (in dubbel opzicht), maar verboden is het toch niet!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het gewoon niet netjes, er zou toch gewoon een link kunnen worden gegeven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kon ik verwachten.. :) +1
Ja hoor dat mag, ik heb ook alles ooit van een ander gehoord... Ik weet niets uit mezelf... Wel is fijn als je dus inspiratie opdoet (letterlijk afkijkt dus) dat je dan de bron vermeldt... dat dan weer wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens. +1
Het mag als het een partnersite is, maar zo te zien is het gewoon knip-en-plakwerk. Dat is een beetje een schimmig gebied: de vraag is of dit valt onder het citaatrecht. Je mag namelijk niet teksten integraal overnemen, maar wel korte stukken tekst citeren met bronvermelding. Omdat de antwoorden op een vraag allemaal korte teksten zijn, is het de vraag of dit kan vallen onder het citaatrecht.

Overigens is de bronvermelding minstens gebrekkig: er staat als bron een link naar de startpagina over vegetarisme (een partnersite van GV die de inhoud dus integraal mag tonen), maar niet rechtstreeks naar de weergave van de vraag op die startpagina.

Zelf vind ik het vooral slordig knip-en-plakwerk, meer niet-zo-netjes en amateuristisch dan echt misdadig. Formeel denk ik dat het net over de grens is, maar het internet staat sowieso vol met niet-zo-netjes amateuristisch knip-en-plakwerk dat net over de grens is. Hoeveel citaten zonder bronvermelding zijn er niet inmiddels op GV geplaatst door gebruikers?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk is het niet "misdadig" ;), en ik denk dat je gelijk hebt als je zegt "Hoeveel citaten zonder bronvermelding zijn er niet inmiddels op GV geplaatst door gebruikers?". Dat is soms zelfs goed te zien door het formele taalgebruik...
Ik lig er niet wakker van hoor, 't was gewoon iets dat mij opviel.