Hoe krijg je mensen zo ver dat ze bijdrages leveren aan je webcommunity?

Ik heb een website waarin ik recepten deel. In totaal nu zo'n 500 stuks. De mogelijkheid is er om zelf recepten online te zetten. Hoewel we nu rond de 80 bezoekers per dag hebben, 10% komt terug, krijg ik mensen niet zo ver dat ze lid worden & recepten delen.

Wat zou jullie overtuigen bij een website lid te worden en deel te nemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Het wordt steeds moeilijker om mensen bij een website te betrekken, mede omdat er steeds meer van hetzelfde komt en er steeds meer mensen in de zelfde vijver zitten te vissen. Ik denk dat zo ongeveer bijna elk forum hetzelfde probleem wel kent : OF er zijn te weinig mensen om er leven in te houden en het wordt een gesloten community met een herhaling van zetten, OF het forum / de commnity wordt ZO groot, dat niemand er meer echt een band mee heeft omdat het te onoverzichtelijk wordt. Het is een voortdurend de zeilen bijzetten eigenlijk.

Ik overweeg ook niet vantevoren van welke website zoal ik nu eens uitzoeken en waar zal ik eens actief gaan deelnemen.....je stuit ergens op, als het je bevalt blijf je een tijdje, en als het goed bevalt een heel tijdje, en soms is het ook ineens weer over.

Er zijn wel een paar tips die je kunt gebruiken, maar die zijn zo basis dat je ze zelf kunt bedenken :
- Zorg dat je site er professioneel, overzichtelijk en duidelijk uitziet en dat hij ook eenvoudig te gebruiken is
- Zorg voor voor elk wat wils, en dat je mensen je site voor meedere dingen kunnen gebruiken als er even niks te doen is
- Zorg dat alle functionaliteit in je site is ingebouwd en dat mensen niet met anderesites hoeven te werken om de jouwe te kunnen gebruiken (foto's uploaden bijvoorbeeld)
- Zorg voor een actief team dat mensen voortdurend bij de les houdt door voor nieuwtjes en inhoud te zorgen
- Zorg dat je site overzichtelijk blijft en niet verzand in eén grote babbelhoek

80 mensen per dag waarvan 10 procent terugkomt vind ik trouwens al best wel respectabel. Probeer van die 80 procent iets meer dan 10 terugkomers te krijgen doro ze iets extra's te bieden. Een forum, een wedstijd, een tip van de dag, weet ik veel (ken de site niet).

Een receptensite is natuurlijk echt een topper als je er een enome flexibele database aan kunt koppelen ,zodat mensen bij wijze van spreken kunnen invoeren wat ze in huis hebben en daar een passend recept bij krijgen. Maar dan moet je wel heeel erg goed thuis zijn in die kant van de zaak....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed werkt, komen ze wel. Via mond op mond-reclame.

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat dat moeilijk wordt, zeker omdat jij niet de enige bent.
Er zijn ettelijke websites met hetzelfde doel, ik noem een receptenweb, mijnreceptenboek, smulweb.
Ik zit bij één van die drie en ik heb er weinig zin in om de recepten die ik daar upload ook nog eens letterlijk weer op een andere site te uploaden.
Dat zal bij een groot deel van jouw bezoekers waarschijnlijk ook het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, er zijn al meerdere receptencommunities. Om een nieuwe te starten, moet je denk ik sowieso een niche vinden, een bepaald thema dat bij de bestaande communities onderbelicht blijft. Ik zou persoonlijk naast mijn lidmaatschap bij smulweb en het AH-kookschrift bijvoorbeeld eerder lid worden van een community voor het delen van vegetarische recepten met bourgondische inslag dan van de zoveelste algemene site.
Heb je een forum en functionaliteiten als het kunnen versturen van persoonlijke berichten op je site? In mijn ervaring worden mensen eerder lid op een website als ze rechtstereks met elkaar in contactkunnen komen, kunnen discussiëren, ervaringen uitwisselen etc.

Als mensen alleen recepten kunnen uploaden of raadplegen, heeft het lidmaatschap niet veel toegevoegde waarde voor ze boven het opzoeken zonder lidmaatschap en hun recepten in een eigen schriftje thuis bewaren. Als mensen ervaringen uit kunnen wisselen, krijg je eerder dat ze in reactie op een forumvraag een eigen recept uploaden om te laten zien hoe ze iets zelf klaarmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zeker kan helpen is een intern beloningsysteem. Deze website is daar een goed voorbeeld van, hoewel ze ook wel enig is in zijn soort en omvang. Het beloningsysteem hier is virtueel, dus dat werkt kennelijk ook.

Op de website van http://www.Iens.nl kan je een recensie geven en bij 10 recensies ontvang je een boek.

Op een andere community http://www.vorkje.nl kan je ook recensies schrijven en is er ook een lijstje met toprecensenten per regio. Maar dat loopt iets minder goed. Maar er worden wel veel reacties gegegeven.

Om een community te krijgen is het belangrijk om contact te houden met de community. Je kan dat doen door een wekelijkse nieuwsbrief te maken met het lekkerste recept en eens per jaar een prijs te verloten of zo. Maar ook zonder geldelijke prijzen blijft het belangrijk om de bezoekers te verleiden om een recept achter te laten. Je moet ze daarbij vooral laten weten waarom het belangrijk voor henzelf is om een reactie te plaatsen.

Goede link:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beloon ze met punten... Nederlanders sparen graag punten, Douwe Egberts punten, als het maar punten zijn... Zo gaan ze een bijdrage leveren...

Kijk maar hier, hetzelfde liedje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je al aan een forum gedacht?
Topics bijvoorbeeld;
Waar haal je rcepten vandaan
Uit de oude doos
Waar koop ik ingredienten
Etc

Probeer ook een spelelement er in te brengen

Stuur ook mailtje naar geregistreerde gebruikers waarin je over vernieuwingen verteld.

Lanceer ook een recept van de dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak wekelijkse of maandelijkse prijsvragen met tenminste 3 prijsjes, probeer acties te krijgen bij bedrijven als Unilever, Febo, Bolletje, en maak daar bijvoorbeeld receptenwedstrijden mee (alleen voor geregistreerden). Verder zorgen dat je goed googlebaar bent, meld je aan bij startpagina voor koken, bij prijsvragensites, dan groei je al snel binnen weken :)