Als je via uitzendinggemist.nl een uitzending kijkt, wordt je pc dan trager?

Als je via uitzendinggemist.nl een uitzending kijkt, moet het filmpje eerst bufferen, slaat de computer het dan ergens op? Waardoor deze mogelijk trager wordt? Of schadelijke bestanden op komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Nee, juist door het bufferen van het filmpje hoeft het hele bestand niet in één keer overgehaald worden, maar steeds een stukje. De stukjes film worden in een tijdelijke map opgeslagen, daar hoef je verder niets mee te doen. Het is trager om een filmpje te kijken dat niet is gebufferd.

In het algemeen wordt je PC altijd iets trager als je een filmpje bekijkt, maar dat heeft verder niets met uitzending gemist te maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens moet er wel genoeg ruimte zijn op je C: schijf. Als die helemaal vol zit kan het bekijken van filmpjes wel een probleem worden. Verder is een goede internetverbinding ook wel nodig.

Toegevoegd na 8 minuten:
Tips om de snelheid te vergroten:

• Sluit andere programma's om geheugen vrij te maken op je PC.

• Sluit alle tabs in je internet programma behalve degene waarmee je het filmpje bekijkt.

•Kijk op een tijd dat er minder mensen kijken. Drukte op het internet kan zorgen voor mindere prestaties.

• Neem een snellere internetverbinding

•Pauzeer de video als het gaat haperen. Wacht een paar seconden voor je verder gaat. Vaak zie je een balkje lopen waarmee wordt aangegeven welke delen al gedownload zijn

• Upgrade je processor. Een hele langzame processor kan zorgen dat streaming video niet goed werkt.

Mijn eerste "nee" sloeg vooral op Uitzending Gemist. Dit zorgt niet specifiek voor de vertraging. Maar voor streaming video zijn er wel degelijk een aantal voorwaarden om deze soepel te kunnen bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uitzending gemist maakt gebruik van streaming video. Daarbij haalt de computer steeds kleine stukjes op en wordt maar een klein deel van het bestand gebufferd. De bestanden in de buffer zijn weer weg als je uitzending afsluit.
Omdat het ontvangen en het weereven van video voor de computer veel werk is, zal je computer een stuk trager zijn, als je een uitzending bekijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je computer iets moet doen, wordt hij altijd trager. Het bekijken van een film via uitzending gemist, zal altijd netwerk verkeer veroorzaken binnen je netwerk. Die data komt bij jou computer aan via de netwerk kabel. Dit is maar een kabel, dus andere bezigheden over die kabel, zoals internetten, zal altijd wat trager zijn.

Je computer is net zo traag als de traagste factor in het systeem. Dit kan de processor zijn, de harde schijf, het geheugen, de bandbreedte van je netwerk, en de bandbreedte van internet.

Het bestand van de uitzending wordt niet eerst opgeslagen op je computer. Het is zogenaamde live streaming, dat wil zeggen dat de pakketjes via het internet direct op jou computer verwerkt worden naar beeld. Het enige wat lokaal wordt opgeslagen is een zogenaamde buffer. Hierin wordt alvast een paar seconden voor het opgeslagen, zodat de film niet gaat haperen als de internet connectie even wat minder wordt.

Hoe meer jou computer al te doen heeft voor andere taken, hoe minder hij een buffer goed kan opbouwen en hoe meer je een eventuele hapering in de film ziet.