Wat is de officiële geboortedatum van het internet?

Is er een bepaalde datum die beschouwd wordt als de geboortedag van het internet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.3K

Het beste antwoord

Op 1 januari 1983 stapte ARPANET over van NCP naar TCP/IP als netwerkprotocol (waarbij IP staat voor Internet Protocol), en daarmee was de geboorte van het internet in zijn huidige technische vorm een feit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bijgaand een overzichtsartikel.

Uit het Arpanet zijn allerlei diensten ontstaan, waarbij de oudste diensten te maken hebben met bestandsuitwisseling.

In 1989 bedacht o.a. Tim Berners Lee bij CERN een manier om teksten aan elkaar te linken. Het hypertext protocol of http:// was toen geboren en daarmee de geboorte van het WWW, het worldwide web. Maar internet is dus al veel ouder.

Zo rond 1993 kwam het WWW op met de komst van de eerste browsers zoals Mosaic en pas later Internet Explorer.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het officiele geboortejaar (de dag is niet bekend) zou je ook 1969 kunnen nemen. Toen werden via internet 4 universiteiten aan elkaar gekoppeld. Dit werd uitgebreid met 23 in 1971, 111 in 1977, and meer dan 4 million serverconnecties in 1994.

Toegevoegd na 11 minuten:
Doordat internet een breed aantal technologieën en diensten heeft voortgebracht is er niet een officiele geboortedag.