waarom zijn usenet payservers niet illegaal, hun hosten toch copyrighted materiaal

Op moment van een inval zou bijv. een eweka allemaal illegale software etc op hun schijven hosten

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet
1.3K

Antwoorden (9)

In Nederland is het verboden om te uploaden. Bij usenet download je alleen en mag het dus. Hoe het in het buitenland zit weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De usenet server loadt toch up?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Juist ik dacht de gebruikers. Sorry mijn fout. Waarschijnlijk omdat ze zeggen niets te kunnen doen aan hetgeen dat op de server staat. Daarnaast is er in het buitenland een veel mindere jacht op zulke sites dan in Nederland.
Om dezelfde reden dat downloaden niet illegaal is, en jouw internetprovider niet verantwoordelijk is voor de inhoud van jouw mailbox. Waarschijnlijk heb je van tevoren moeten aanvinken dat je het eens bent met de policy dat je geen illegale dingen op hullie server zet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Downloaden is "Gelukkig" in nederland nog toegestaan, uploaden daarin tegen is strafbaar, maar daar heeft ewaka niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
-Lees de vraag-

Zijn wel illegaal ze verschaffen copyrighted content. Jij als downloader bent niet illegaal inderdaad.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gellof dat Joozd aardig gelijk heeft, link toegevoegd met een mooi artikel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De servers bieden alleen ruimte aan het materiaal, maar verspreiden het zelf niet. Daarom zijn ze niet illegaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze zijn wel illegaal,maar vaak word het bestand alleen geindexeerd, maar niet gehost. Een soort zoekmachine.
Tevens is downloaden ook niet altijd legaal, het downloaden van muziek en films is legaal, software daarintegen niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Usenet is oorspronkelijk opgezet als discussieplatform. Er stonden vroeger alleen tekstbestanden op. Dit is de afgelopen jaren langzaamaan veranderd naar binaire bestanden (ooit begonnen met - hoe kan het ook anders - erotische plaatjes delen). Doordat berichten op usenet een maximale grootte hebben, werden deze binaire bestanden al snel gecomprimeerd, opgeknipt en ontstonden er applicaties om deze te indexeren, automatisch op te halen en te herstellen (Zip, Rar, Par2, FTD, etc). Het bleef vervolgens niet alleen bij plaatjes.

Het gevolg is dat er op Usenet niet eenduidig te herkennen content staat, het staat er niet 'in één geheel' en kan juridisch dus moeilijk aangemerkt worden als illegaal. Daarnaast is Usenet een omgeving die wereldwijd gedeeld wordt. Een server van een Hostingpartij verwijderen heeft geen zin, want er zijn wereldwijd honderden, zo niet duizenden andere servers met exact dezelfde content. Alles wordt gesynchroniseerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er staan geen fysieke bestanden op de usenet servers! alleen text files.
Deze bedrijven doen dus ook niets verkeerd, ze hosten alleen hele grote text files (meestal van 700mb of 4.5gb)