Is het mogelijk een echt democratische poll op internet te houden?

Meestal worden polls op internet onderschept door GeenStijl en andere partijen. Zie bijvoorbeeld het woord van het jaar, dat 'swaffelen' werd.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Gewoon een gesloten poll houden. helaas is dat dan weer niet democratisch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Tja, het is mogelijk als er weinig bezoekers op je site komen maar dan is hij weer niet betrouwbaar.

Het is ook mogelijk door een publiek te hebben zoals bijvoorbeeld bij onderzoeken gedaan word op die manier kunnen er geen nieuwe mensen deelnemen aan het onderzoek/poll.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een pol die gekaapt wordt door geenstijl is nog steeds democratisch, enkel niet waarheidsgetrouw voor de doorsnee van de bevolking, maar dat is een poll op het internet sowieso niet omdat het internet ook weer bepaalde doelgroepen aantrekt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, door bijvoorbeeld een gesloten poll te houden met een digid. maar dan nog moet je ervan uitgaan dat iedereen daar toegang toe heeft.

Dus op dit moment zal het antwoord wel nee zijn, maar als je bijvoorbeeld een representatieve steekproef houdt, dan hoef je minder mensen de mogelijkheden te geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt er vanaf wat jij 'democratisch' vindt. Je kan een poll houden waarvoor iedere burger een stem krijgt en zich bijvoorbeeld met naam en/of emailadres aan moet melden, maar dat is ingewikkeld en zeker wel te kraken. Democratischer dan dat wordt het niet tenzij je daadwerkelijk brieven thuis gaat sturen met toegangscodes. Waarschijnlijk wordt het heel lastig dus, maar je kan blijven proberen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, door mensen een unieke stem te laten uitbrengen nadat ze bijvoorbeeld via de post een inlogcode gekregen hebben. Natuurlijk bestaat het risico dat er websites gaan pushen een bepaalde richting op te stemmen (vgl. "woord van het jaar" of "boterhamworst met gezicht" als sire campagne), maar het is aan de stemmers om daar al dan niet gehoor aan te geven. (vgl. tweedekamerverkiezingen, die worden ook niet gekaapt door GeenStijl)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja maar ceteris paribus;
-als er niet gefraudeerd kan worden met stemmen
-als iedereen moeiteloos kan stemmen

Gevolg is wel dat een kleine groep technici/specialisten toezien op de veiligheid van het hele proces. Kort gezegd is het rode potloodje per definitie veiliger. Je hebt immers 6 miljoen stemmen sneller digitaal vervalst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij van wc een adviseren wc eend
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiteraard. Waarom niet? Je zult alleen een nonieme en (relatief) veilige omgeving moeten neerzetten. Bankieren via het internet vindt toch ook steeds gretiger aftrek? Leg de lat voor wat betreft het voorkomen van misbruik minstens zo hoog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een poll of enquete kan en zal nooit 100% democratisch zijn. Er is altijd een bias of voor oordeel op basis van de locatie van de poll. Als eerste bestaat de groep deelnemers uit de doel groep van de website. Een daaruit het deel van de mensen die mee doet met polls.

Door een en de zelfde poll te plaatsten op diverse websites zal het minder ondemocratisch zijn. Hoe groter de sampel, hoe meer het helpt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, want er zijn, nog steeds, mensen die geen internet hebben en die kunnen dus niet meestemmen.